Poniedziałek, 18 grudnia 2006
Zarządzanie wiedzą – cz. 2
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru184
Wybitni autorzy piszą teksty przynajmniej kilka razy szybciej niż twórcy przeciętni. Znakomici redaktorzy są w stanie opracowywać skomplikowane maszynopisy sprawniej i w krótszym czasie niż pozostali. Najlepsi menedżerowie projektów potrafią efektywniej koordynować proces wydawniczy i osiągać lepsze wyniki niż ich koledzy. Po części wynika to z ich indywidualnych zdolności intelektualnych, ale na pewno w znacznie większym zakresie zależy od innego czynnika. O sukcesach wyróżniających się pracowników stanowią bowiem w ogromnej części posiadane przez nich zasoby wiedzy, zarówno obecne, jak i potencjalnie możliwe do uzyskania w przyszłości. Zanim więc zajmiemy się procesem i metodami zarządzania wiedzą, przyjrzyjmy się, czym przyjdzie nam kierować. Piramida wiedzy W codziennych rozmowach często przemiennie używa się określeń: „dane”, „informacje” czy „wiedza”. Lecz w zarządzaniu każde z tych pojęć odnosi się do innej części struktury wiedzy, stanowi odrębny jej element. Struktura jako całość przybiera kształt piramidy. Jej podstawę tworzą pojedyncze znaki: cyfry, litery, symbole. Choć mają określone znaczenie, to same w sobie nie niosą znaczącego przekazu. Mają abstrakcyjny charakter i pełnią rolę budulca dla bardziej skomplikowanych segmentów systemu. Gdy pojedyncze znaki zostaną ze sobą zestawione według konkretnych kryteriów i reguł w spójny ciąg, stają się danymi. Te z kolei mają formę słów, liczb i haseł. Najczęściej są przechowywane w systemach informatycznych jako tabele, wykresy czy zestawienia. Bazy danych nie kreują jednak wartości dla firmy, dopóki nie wykorzysta ich kompetentny pracownik. To on nadaje sens liczbom i opisom: umieszcza je w określonym kontekście i dokonuje ich analizy. Tym samym przekształca je w wyższą formę – informacje. Informacje to pierwszy z elementów piramidy, który może stanowić o wyjątkowości przedsiębiorstwa. Jeśli informacje zostaną przez fachowca zinterpretowane we właściwym kontekście organizacyjnym i odpowiednio ustrukturyzowane, staną się wiedzą. W tej postaci będą w stanie generować dla firmy wartość dodaną i poprawiać efektywność jej funkcjonowania. A co najważniejsze, ze względu na skomplikowany proces dochodzenia do wiedzy zasób ten jest niezwykle trudno dostępny dla konkurencji. Na szczycie piramidy czasem umieszcza się jeszcze jeden element – mądrość. Jest nią wiedza wzbogacona o zasady etyczne, wartości duchowe i emocjonalne. Warto zwrócić uwagę, że również na tym, podobnie jak na każdym wcześniejszym poziomie piramidy, przewija się człowiek wraz z jego unikalnym procesem umysłowym. Tylko on bowiem jest zdolny nadawać znaczenie danym, przetwarzać informacje oraz kreować wiedzę. Tym samym jest nieodzownym składnikiem systemu zarządzania wiedzą. Ukryty skarbiec Dopóki nie zostanie stworzona sztuczna inteligencja, dopóty człowiek – mający odpowiednie kompetencje i potencjał rozwojowy – będzie w każdej firmie niezastąpiony. Dzięki swoim możliwościom intelektualnym jest obecnie wyłącznym źródłem nowej wiedzy. Ale nie tylko to stanowi o jego przewadze nad innymi składowymi systemu zarządzania wiedzą… Zasoby wiedzy, będące w posiadaniu przedsiębiorstw, …
Wyświetlono 25% materiału - 430 słów. Całość materiału zawiera 1721 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się