Niedziela, 1 marca 2009
CzasopismoWiadomości Księgarskie
Tekst pochodzi z numeru58
W bardzo ciekawym, ostatnim w 2008 roku, numerze „Wiadomości Księgarskich” redakcja opublikowała tekst Pawła Waszczyka „Nie taki e-book straszny… Przyszłość książki a przyszłość księgarni”. Tekst w wymowie swej dość optymistyczny dla księgarzy (sam tytuł już na to wskazuje), a tym samym dość nieprawdziwy. Moim zdaniem schemat koegzystencji medium papierowego z elektronicznym będzie trwać bardzo krótko. I znacznie szybciej niż się spodziewamy, będziemy świadkami śmierci księgarń – najpierw tych tradycyjnych, potem tych internetowych – przynajmniej w tej ich części, w jakiej oferują papierowy produkt. Dlaczego księgarnie muszą przegrać? Rzecz jasna z przyczyn ekonomicznych. Otóż model dystrybucji książki oparty o system wydawca-hurt-detal-odbiorca jest szalenie nieefektywny i drogi. Powierzchnia na księgarskich półkach kosztuje – ok. 50 proc. ceny detalicznej, a w dodatku jest ograniczona – pozwala na ekspozycję zaledwie niewielkiego wycinka kulturalnej oferty. Nawet w dużych księgarniach nie możemy kupić wielu podstawowych dzieł przynależnych do literackiej klasyki, nie mówiąc już o pozycjach niszowych. Tymczasem Internet jest w stanie pomieścić wszystko. Tym bardziej pomieści wszystko, gdy pozbawimy książkę jej formy fizycznej. Utrzymanie na serwerach nawet miliona tytułów to koszt bliski zeru, zwłaszcza, gdy uśrednimy go do kosztu jednostkowego konkretnego pliku z treścią. Oczywiście powielenie książki w pliku i jej dystrybucja także nic nie kosztują. Wartość mają jedynie prawa autorskie. I to za prawa autorskie, a nie za miejsce na półce w księgarni, klient w przyszłości może chcieć …
Wyświetlono 25% materiału - 223 słów. Całość materiału zawiera 894 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się