Poniedziałek, 4 listopada 2024
MIĘDZYNARODOWE SPOTKANIE „LITERACY FOR DEMOCRACY & BUSINESS” NA EFNI
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 628 (20/2024)
Od 16 do 18 października w Sopocie odbywało się Europejskie Forum Nowych Idei (EFNI). W ramach wydarzenia Fundacja Powszechnego Czytania zorganizowała konferencję „Czytelnictwo dla Demokracji” z udziałem międzynarodowego grona ekspertów. Czy kultura czytania może stać się elementem strategii biznesowej? Jak czytanie wspiera kompetencje przyszłości, potencjał pracowników na zmieniającym się dziś rynku pracy, jak buduje krytyczne myślenie pracowników i obywateli w świecie przepełnionym informacjami? To główne pytania, na które z wielosektorowej perspektywy odpowiadali prelegenci spotkań, naukowcy i przedstawiciele biznesu, przywódcy zagranicznych organizacji pozarządowych i reprezentacja Komisji Europejskiej. Kilkoro z rozmówców, którzy wzięli udział w dyskusjach, po raz pierwszy pojawiło się w Polsce. Przyszłość należy do czytających W dobie rozwoju sztucznej inteligencji coraz częściej pojawiają się pytania o przyszłość wielu zawodów, a także zestawienia profesji narażonych. Szukając konstruktywnego spojrzenia na ten temat, należy skupić się na zadaniach i cechach, których nie da się zastąpić. Niewątpliwie należy do nich krytyczne myślenie i pogłębiona analiza. – Czytanie jest niedocenianym, ale potężnym narzędziem, które te umiejętności rozwija, bo skutecznie wspiera rozwój naszego mózgu. Wpływa także na zdolność empatii, współpracy, rozumienia innych – to wszystko podnosi kompetencje pracowników, którzy – jeśli czytają – poprawiają efektywność działania całej firmy na wielu poziomach – mówiła Maria Deskur, prezes Fundacji Powszechnego Czytania. Wsparcie czytelnictwa wśród pracowników i społeczności wokół firm staje się dla biznesu nie tylko opłacalne, ale i konieczne: tak widzą temat Jonathan Douglas, prezes największej brytyjskiej organizacji proczytelniczej, i Roisin Sharkey, dyrektor zrównoważonego rozwoju KPMG UK, założyciele społeczno-korporacyjnego projektu „Literacy Business Pledge”. To inicjatywa, w której obecnie uczestniczy już ponad 100 wielkich firm z wielu różnych sektorów, które wszystkie podpisują coroczne zobowiązanie do pracy na rzecz czytelnictwa swoich pracowników i swojego otoczenia biznesowego (w całym łańcuchu dostaw!). – Czytanie ma pozytywny wpływ na zdrowie i wellbeing pracowników. Dlatego nie dziwi, że dostęp do czytania staje się rzeczą naturalną w firmie – powiedział Mikołaj Małaczyński z Legimi. – Czytanie łączy ludzi w rozmowie i wymianie myśli, zatem wspomaga budowanie relacji wewnątrz zespołów. Wprowadzenie w firmie polityki promującej czytanie może zwiększyć efektywność pracy i wspierać rozwój całej organizacji. W upowszechnianie czytania angażuje się także firma Jeronimo Martins. – Rocznie w sieci Biedronka sprzedajemy ponad 12 mln książek. Dziecięce tytuły edukacyjne są zawsze elementem naszej największej i najpopularniejszej akcji lojalnościowej. Od 10 lat organizujemy także konkurs literacki „Piórko”, w ramach którego sprzedaliśmy dotychczas 560 tys. książek. Dla nas to ważne działania, a ich wyniki pokazują, że warto w tym właśnie obszarze realizować misję jako odpowiedzialny biznes, a także partner i pracodawca – mówił Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Jeronimo Martins. – Włączenie realizacji wartości społeczno-intelektualnej w codzienne zaspokajanie potrzeb klientów może pomóc w tym, aby marka jeszcze bliżej towarzyszyła swoim klientom – dodał. Czytanie, czyli rozwój Temat wykorzystywania czytelnictwa do budowania sukcesu firmy poruszono szerzej podczas spotkania w Goyki 3 Art Inkubator, gdzie naukowcy przybliżyli wpływ czytania na mózg, przedstawiciele biznesu podali przykłady używania czytelnictwa do budowania rozwoju i kapitału społecznego firm oraz mocnego wizerunku organizacji społecznie odpowiedzialnej, aktywiści z organizacji pozarządowych opowiedzieli o skutecznych obustronnie korzystnych partnerstwach z biznesem. Punktem wyjścia do rozważań było to, dlaczego warto inwestować w upowszechnianie czytania. Naukowe dowody potwierdzone badaniami przedstawiła profesor lingwistyki psychorozwojowej, prof. dr hab. Ewa Haman: – Promowanie czytania ma prowadzić do zmiany społecznej, a ta – żeby się odbyła – musi zaistnieć na poziomie indywidualnym. W czytaniu wśród małych dzieci chodzi o wspólną aktywność z dorosłym. Książka wzbogaca środowisko językowe dziecka, które rozwijać muszą właśnie oni. Najlepiej będą wiedzieli jak to zrobić, jeśli sami są czytelnikami. Pierwszy krok to książka, a drugi to to, co się z nią zrobi. Dotyczy to czytania z dziećmi przed dorosłych, które wciąż traktowane jest bardzo szkolnie, a powinno zaczynać się właściwie jak najwcześniej. O społecznej roli czytania mówił prof. Ryszard Koziołek: – W wymiarze społecznym kluczowe jest nie samo czytanie, ale to, co z nim zrobimy. Zadaniem jest wyzwolenie nieegoistycznego modelu lektury, w którym czytelnik chce rozmawiać …
Wyświetlono 25% materiału - 644 słów. Całość materiału zawiera 2579 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się