środa, 12 maja 2021
RAPORT Z POLSKICH SKLEPÓW INTERNETOWYCH SHOPER
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 546 (9/2021)
Polski handel internetowy należy do najbardziej dynamicznie rosnących rynków europejskich. 2020 rok wyraźnie ten wzrost przyspieszył – wiele firm musiało przejść w trakcie światowego lockdownu szybki kurs e-sprzedaży, co przełożyło się m.in. na kolejne optymistyczne prognozy. Dziś szacuje się, że wartość brutto polskiego e-handlu w ciągu pięciu lat osiągnie poziom ponad 160 mld zł. Firma Shoper przeprowadziła badanie dotyczące polskiego e-handlu, a wśród badanych kategorii pojawiła się i książka. Raport „Nowy świat e-commerce” powstał na bazie danych pochodzących ze źródeł własnych – zgromadzonych w sposób anonimowy, zagregowany. Dane obejmują okres od 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku. Wykorzystane zostały również dane z raportu Shoper i SMSAPI „Komunikacja sklepów internetowych. Raport 2020”, a także wyniki badania ankietowego wśród właścicieli sklepów internetowych Shoper przeprowadzonego w okresie od 25 stycznia do 15 lutego 2020 roku na próbie N=294. Z roku na rok przybywa sklepów internetowych, ale 2020 rok wykazał się wyjątkowy. Nasza branża nie okazała się jednak bardzo atrakcyjna dla nowych przedsiębiorców, chociaż w 2020 roku powstało o 22 proc. więcej e-sklepów oferujących książki i multimedia, podobnie zresztą jak w przypadku firm oferujących ubrania. Atrakcyjniejsze okazało się prowadzenie delikatesów (wzrost o 112 proc.), sklepów internetowych z kategorii „zdrowie i uroda” (37 proc.) czy „upominki i akcesoria” oraz „dom i ogród” (odpowiednio 27 i 26 proc.). Jak wynika z raportu, udział branży książkowej w całościowej liczbie sklepów internetowych na koniec 2020 roku wynosi zaledwie 3 proc. Największy udział mają kategorie „dom i ogród” – 23 proc. oraz „ubrania” – 17 proc. Nie zaskakuje analiza trendów, z której wynika, że dla każdej grupy produktów liczba respondentów deklarujących, że w ostatnich miesiącach częściej kupują online była wyższa niż tych, którzy w ten sposób kupują rzadziej. Ponad 31 proc. respondentów zadeklarowało, że w czasie pandemii zaczęło częściej kupować książki w sklepach internetowych, 51 proc. przyznało, że właściwie nic się nie zmieniło. „Już wcześniej widzieliśmy, że jeden asortyment sprzedaje się w sieci lepiej niż inny, więc sam fakt, że w trakcie pandemii każda z branż miała inną dynamikę wzrostu, specjalnie nie dziwi. Ciekawe jest jednak, że najwięcej klientów zyskały sklepy internetowe z odzieżą, drogerie online, a także e-sklepy z książkami i multimediami” – komentuje Dariusz Brzeziński, Shoper DOK Manager. Niezmiennie od kilku lat połowa polskiego e-commerce skoncentrowana jest w trzech województwach: małopolskim, mazowieckim i śląskim. W 2020 było to niemal 48 proc. wszystkich aktywnych sklepów na platformie Shoper. Co ciekawe, gdy zestawimy mapę polskiego e-commerce z mapą rozmieszczenia księgarń, to okazuje się, że w tych województwach, w których prężnie działa e-commerce jest też najwięcej placówek na 10 tys. mieszkańców. Z danych firmy Shoper wynika, że ponad połowa wszystkich sklepów internetowych to działalność jednoosobowa (53 proc.), niemal co trzeci prowadzony jest we współpracy z bliską osobą partnerem, członkiem rodziny. Pozostałe e-biznesy to przedsięwzięcia zatrudniające więcej niż dwie osoby (19 proc.). Sklep internetowy stanowi główne źródło dochodu dla łącznie ponad 21 proc. badanych. W …
Wyświetlono 25% materiału - 477 słów. Całość materiału zawiera 1910 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się