Poniedziałek, 14 października 2024
RAPORT „E-COMMERCE W POLSCE 2024”
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 627 (19/2024)
Najnowsza, 12. edycja raportu „E-commerce w Polsce”, opracowanego przez Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska, prezentuje przekrojowe informacje na temat zwyczajów zakupowych Polaków w sieci. W badaniu nie zabrakło też książek, bowiem są one jednymi z częściej kupowanymi produktami w sieci. Jak wskazano w raporcie, polski rynek e-commerce wyraźnie stanął w miejscu pod względem odsetka osób deklarujących robienie zakupów online. Jest to kolejna edycja raportu, w której 75 proc. badanych zadeklarowało robienie zakupów w polskich e-sklepach. Kupujący online to częściej mieszkańcy dużych miast, osoby z wyższym wykształceniem oraz dobrze oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego. Nastąpił wzrost kupujących w serwisach zagranicznych – z 30 proc. do 36 proc. badanych. Nie jest to dobra wiadomość, ponieważ „oznacza przerzucenie kolejnych złotówek konsumentów przeznaczonych na zakupy online w stronę zagranicznych e-sklepów i marketplace- ’ów. A te rosną bardzo szybko zarówno globalnie, jak i w Polsce” – wskazuje Bartosz Wójcik, Project & Product Development Manager, Gemius. W tym roku badacze zwrócili uwagę na kolejne zagadnienie, które polskim e-commerce’om odbiera złotówki przeznaczone na zakupy online, czyli popularność zakupu produktów używanych. Taki zakup deklaruje 61 proc. badanych. Największy odsetek osób deklarujących zakup produktów używanych stanowią osoby z młodszych grup wiekowych. U osób w przedziale wiekowym 15–24 oraz 25–34 wynosi on około 75 proc. Najczęściej kupowane są produkty z kategorii „odzież, dodatki i akcesoria” i „książki, płyty, filmy” – w ich przypadku odsetek wskazań wyniósł odpowiednio 79 proc. i 71 proc. Na produkty używane badani najwięcej wydali na Allegro (średnio 1012 zł w ciągu ostatnich 12 miesięcy). Także Allegro odnotowało największą deklarowaną częstotliwość zakupów. Znajomość marek Niekwestionowanym liderem znajomości marek związanych z e-zakupami pozostaje Allegro, wymieniane spontanicznie przez 88 proc. badanych. Kolejną marką wskazywaną przez respondentów jest OLX – wymienia ją 35 proc. z nich. Na trzecim miejscu zestawienia plasuje się Temu, a po nim – Amazon, Zalando i AliExpress. Empik plasuje się na 9. miejscu spośród wszystkich wymienionych e-sklepów. W kategorii „multimedia w formie tradycyjnej (książki, płyty itp.)” aż 65 proc. badanych było w stanie wskazać spontanicznie właśnie na Empik, a kolejną najczęściej wymienianą marką jest Allegro (24 proc). Na trzecim miejscu (podobnie jak rok temu) znalazł się e-sklep TaniaKsiazka.pl (9 proc.). W dalszej kolejności wymieniono: Swiatksiazki.pl, Olx, Amazon, Bonito, Netflix i Gandalf.pl. Empik jako sprzedawca tradycyjnych multimediów jest niezmiennie lepiej rozpoznawany przez kobiety, młodszych respondentów (znajomość spada wraz z wiekiem) …
Wyświetlono 25% materiału - 386 słów. Całość materiału zawiera 1547 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się