Najnowsza, 12. edycja raportu „E-commerce w Polsce”, opracowanego przez Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska, prezentuje przekrojowe informacje na temat zwyczajów zakupowych Polaków w sieci. W badaniu nie zabrakło też książek, bowiem są one jednymi z częściej kupowanymi produktami w sieci. Jak wskazano w raporcie, polski rynek e-commerce wyraźnie stanął w miejscu pod względem odsetka osób deklarujących robienie zakupów online. Jest to kolejna edycja raportu, w której 75 proc. badanych zadeklarowało robienie zakupów w polskich e-sklepach. Kupujący online to częściej mieszkańcy dużych miast, osoby z wyższym wykształceniem oraz dobrze oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego. Nastąpił wzrost kupujących w serwisach zagranicznych – z 30 proc. do 36 proc. badanych. Nie jest to dobra wiadomość, ponieważ „oznacza przerzucenie kolejnych złotówek konsumentów przeznaczonych na zakupy online w stronę zagranicznych e-sklepów i marketplace- ’ów. A te rosną bardzo szybko zarówno globalnie, jak i w Polsce” – wskazuje Bartosz Wójcik, Project & Product Development Manager, Gemius. W tym roku badacze zwrócili uwagę na kolejne zagadnienie, które polskim e-commerce’om odbiera złotówki przeznaczone na zakupy online, czyli popularność zakupu produktów używanych. Taki zakup deklaruje 61 proc. badanych. Największy odsetek osób deklarujących zakup produktów używanych stanowią osoby z młodszych grup wiekowych. U osób w przedziale wiekowym 15–24 oraz 25–34 wynosi on około 75 proc. Najczęściej kupowane są produkty z kategorii „odzież, dodatki i akcesoria” i „książki, płyty, filmy” – w ich przypadku odsetek wskazań wyniósł odpowiednio 79 proc. i 71 proc. Na produkty używane badani najwięcej wydali na Allegro (średnio 1012 zł w ciągu ostatnich 12 miesięcy). Także Allegro odnotowało największą deklarowaną częstotliwość zakupów. Znajomość marek Niekwestionowanym liderem znajomości marek związanych z e-zakupami pozostaje Allegro, wymieniane spontanicznie przez 88 proc. badanych. Kolejną marką wskazywaną przez respondentów jest OLX – wymienia ją 35 proc. z nich. Na trzecim miejscu zestawienia plasuje się Temu, a po nim – Amazon, Zalando i AliExpress. Empik plasuje się na 9. miejscu spośród wszystkich wymienionych e-sklepów. W kategorii „multimedia w formie tradycyjnej (książki, płyty itp.)” aż 65 proc. badanych było w stanie wskazać spontanicznie właśnie na Empik, a kolejną najczęściej wymienianą marką jest Allegro (24 proc). Na trzecim miejscu (podobnie jak rok temu) znalazł się e-sklep TaniaKsiazka.pl (9 proc.). W dalszej kolejności wymieniono: Swiatksiazki.pl, Olx, Amazon, Bonito, Netflix i Gandalf.pl. Empik jako sprzedawca tradycyjnych multimediów jest niezmiennie lepiej rozpoznawany przez kobiety, młodszych respondentów (znajomość spada wraz z wiekiem) …