Najnowszy raport „E-commerce w Polsce”, opracowany przez Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska, prezentuje przekrojowe informacje na temat zwyczajów zakupowych Polaków w sieci. Jak podkreślają autorzy raportu, w ostatnim czasie rynek e-commerce mierzył się z nową rzeczywistością, będącą wynikiem pandemii Covid-19 i związanych z nią obostrzeń w handlu. Wyszedł z tej próby zwycięsko – wielu konsumentów po raz pierwszy spróbowało zakupów online i się do tego sposobu przekonało. Ale obecnie, gdy sytuacja pandemiczna się ustabilizowała, pojawił się nowy „przeciwnik” – rekordowa w skali wielu lat inflacja, która na pewno nie pozostanie bez wpływu na handel – zarówno tradycyjny, jak i online. Jak wynika z badania, kupujący online stanowią 77 proc. wszystkich badanych internautów, tyle samo co rok wcześniej. Pandemia spowodowała, że około 30 proc. respondentów deklaruje, że kupuje online więcej lub częściej, a dla 17 proc. online stał się pierwszym wyborem przy poszukiwaniu większości produktów. Wśród kupujących online dominują kobiety, osoby powyżej 35. roku życia, z wyższym wykształceniem, mieszkańcy dużych miast, osoby z wyższym wykształceniem oraz dobrze oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego. Zakupy online są przede wszystkim postrzegane jako dające większe możliwości wyboru niż kupowanie w sklepach tradycyjnych, ale także jako wygodne i nieskomplikowane. Wśród najważniejszych czynników wpływających na decyzje internautów co do wyboru konkretnego miejsca, gdzie dokonują zakupu online to atrakcyjna cena produktu, niskie koszty przesyłki /dostawy oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących. Na czwartym miejscu znalazły się atrakcyjne promocje i oferty specjalne. Kobiety częściej niż mężczyźni są motywowane przez lepsze zdjęcia produktów oraz lepszą dostępność stron na urządzeniach mobilnych. Niezmiennie najmłodsi respondenci wyróżniają się na tle innych grup wiekowych w obszarze czynników motywujących do zakupów przez internet. To właśnie osoby w wieku 15-24 lat o wiele częściej niż inne grupy wskazywały na: kody rabatowe, szerszy asortyment, bezpieczniejsze formy płatności, wyższą jakość produktów, spersonalizowane promocje i oferty oraz lepszą obsługę klienta. 23 proc. internautów nie chce korzystać z zakupów online. Jako powód podali chęć obejrzenia produktu przed dokonaniem transakcji oraz z przyzwyczajenie do handlu tradycyjnego. Osoby po pięćdziesiątce częściej wskazują na chęć fizycznego kontaktu z produktem oraz obawę o bezpieczeństwo płatności i gwarancji. 75 proc. badanych deklaruje, że robi zakupy na polskich stronach internetowych. Zakupy w rodzimych serwisach są bardziej popularne wśród osób ze średnim i wyższym wykształceniem, o wyższym dochodzie w gospodarstwie domowym oraz mieszkających w dużych miastach. W serwisach zagranicznych kupuje 32 proc. badanych (podobnie jak przed rokiem). Częściej są to osoby najmłodsze (15-24 lat) i w wieku 35-49 lat. Częściej są to także osoby z wyższym wykształceniem, deklarujące dochód na gospodarstwo domowe powyżej 8 tys. zł oraz mieszkańcy największych miast. Kupowanie za pośrednictwem i w social mediach deklaruje 24 proc. kupujących online. Kupują oni głównie za pośrednictwem Facebooka. Niezmiennie kwestie finansów – niższe koszty dostawy i niższe ceny – są elementami, które zostały uznane za najbardziej motywujące do zwiększenia częstotliwości zakupów online. W dalszej kolejności respondenci wymieniali zniżki dla kupujących przez internet oraz kody rabatowe. Na piątym miejscu znalazła się szybsza dostawa, wymieniana przez 30 proc. badanych. Wpływ inflacji Jeśli chodzi o wpływ inflacji na zachowania zakupowe internautów, to 28 proc. kupujących online w tym roku ograniczyło swoje internetowe zakupy. 58 proc. …