Najnowszy raport „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” prezentuje przekrojowe informacje na temat zwyczajów zakupowych Polaków w sieci. Jak wynika z badania, kupujący online stanowią już 73 proc. wszystkich badanych internautów. Co warte podkreślenia, badanie zrealizowano od 23 do 30 marca na grupie 1544 internautów w wieku 15 i więcej lat, więc zmiany nawyków, które zaszły w tym okresie, znalazły odzwierciedlenie w wynikach raportu. „Okazało się, że wiele osób, które do tej pory nie kupowały online, przekonało się do tej formy zakupów. Po raz kolejny potwierdzenie znalazła teza, że czynnikami, które są szczególnie istotne dla konsumentów, są bezpieczeństwo i szybkość realizacji zamówień” – komentuje Katarzyna Binert, ekspert firmy Gemius. Najważniejsze trzy powody wyboru konkretnego sklepu to: atrakcyjne ceny produktów, niskie koszty dostawy i pozytywne wcześniejsze doświadczenia z transakcji czy usługi. Co ciekawe, szczególnie w najmłodszej badanej grupie 15-24 rośnie znaczenie powodów takich jak „atrakcyjne promocje, oferty specjalne” oraz „kody rabatowe”. Ponad 7 na 10 (72 proc.) badanych deklaruje robienie zakupów online na polskich stronach internetowych, zaś zakupy w serwisach zagranicznych robi 3 na 10 internautów (30 proc.). Wśród ogółu e-konsumentów zarówno na polskich, jak i zagranicznych stronach internetowych można zauważyć przewagę osób najmłodszych, z wyższym wykształceniem, z dochodem w gospodarstwie domowym powyżej 6000 zł oraz mieszkańców największych miast. Formy dostawy Najczęściej wybierana forma to dostawa do maszyny paczkowej (61 proc.) nieznacznie przed dostawą kurierem do domu/ pracy (55 proc.). W obszarze dostawy dwie marki usług kurierskich osiągają zdecydowanie lepsze wyniki niż inne – DPD oraz DHL. Nieznacznie za nimi plasuje się InPost. Osoby, które chętnie korzystają z usług dostawy bezpośrednio do domu lub pracy, często chciałyby, aby zakupione przez nie towary zostały wniesione do domu przez kuriera. Taką preferowaną możliwość zaznacza aż 89 proc. spośród robiących zakupy online. Przy czym 46 proc. preferujących taką formę dostawy uważa za motywujące, aby była to dostawa z wniesieniem i montażem. Ponad połowa (52 proc.) osób kupujących online deklaruje, że formą zwrotu najbardziej zachęcającą ich do zakupów online jest możliwość darmowego odesłania produktu kurierem (door-to-door), a 45 proc. badanych wskazuje na możliwość wysyłki poprzez maszynę paczkową. Warto zauważyć, że 30 proc. kupujących online nigdy nie zwracało towaru. Spośród różnych form płatności internauci niezmiennie najchętniej wybierają możliwość szybkiego przelewu przez serwis płatności (opcja wskazana przez 70 proc. kupujących). Osoby najmłodsze (15-24 lata) częściej korzystają z mniej popularnych form płatności, zarówno tradycyjnych: wysyłka za pobraniem, płatność gotówką przy odbiorze, jak i nowoczesnych: płatności mobilne (Blik i kody QR). Serwisem płatności, z którego kupujący online korzystają najczęściej …