Program jubileuszu 25-lecia miesięcznika „Świat Druku” był imponujący, godny pięknej rocznicy. Rozpoczął się od wystąpień jubileuszowych, a następnie wysłuchano dziewięciu wystąpień specjalistów w ramach konferencji zatytułowanej „Poligrafia wczoraj, dziś i jutro”. Najmniej mówiono o przeszłości, sporo o obecnej sytuacji branży poligraficznej, ale najwięcej czasu poświęcono perspektywom rozwojowym. Najbardziej lapidarnie przyszłość ocenił Wacław Wasiak, dyrektor biura Polskiej Izby Opakowań, który stwierdził, że „póki są opakowania, to poligrafia przetrwa”. Mówiono jednak nie tylko o opakowaniach, bo przedstawiono wiele innych kierunków rozwoju, łącznie z drukiem 3D, chociaż nie dla wszystkich jest to dziedzina, którą można zaliczyć do technik poligraficznych. We wzruszającym wystąpieniu otwierającym spotkanie Jolanta Ziemniak-Ronke, redaktor naczelna pisma, jak też właścicielka spółki Drukarz Polski, która wydaje „Świat Druku”, wytłumaczyła podstawy sukcesu, przedstawiając hasło „żeby chciało nam się chcieć”. Przekazała licznym gościom, którzy wypełnili widownię Teatru im. Jaracza w Łodzi, życzenia, które mają zapewnić sukces: „pokładów optymizmu, uśmiechu i samych radosnych ludzi wokół”. Spółka Polski Drukarz, która jest wydawcą pisma, została zarejestrowana 29 grudnia 1992 roku, a pierwszy numer „Świata Druku” – jako dwumiesięcznik – ukazał się w marcu 1993 roku, czyli właśnie 25 lat temu. Pomysłodawcą czasopisma był Andrzej J. Gosk, właściciel firmy Scorpio, która została założycielem wydawnictwa. Od nr 4/1993 „Świat Druku” ukazuje się jako miesięcznik. W roku 2001 właścicielem wydawnictwa została Jolanta Ziemniak-Ronke, która od 2005 roku jest redaktorem naczelnym „Świata Druku”. Od 2010 roku redakcja prowadzi „Akademię Wiedzy”, która organizuje konferencje i spotkania branżowe. Pierwszy referat podczas jubileuszowego spotkania zatytułowany „Transformacja sektora poligraficznego” przedstawił dr hab. inż. Wiesław Cetera z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Naszkicował zmiany, jakie zaszły po przełomie w 1989 roku. Ich świetną ilustracją było przedstawienie na początku wystąpienia trzech historycznych fotografii nieistniejących już, a wówczas potężnych zakładów w Warszawie: Zakładów Wklęsłodrukowych przy ul. Okopowej, Wojskowych Zakładów Graficznych przy ul. Grzybowskiej oraz Domu Słowa Polskiego przy ul. Towarowej. Dzisiaj znakiem zmian w Polsce są sukcesy druku cyfrowego i produkcji opakowań z nadrukiem. Stefan Piotrowski, Newspaper & International Accounts Manager, oraz Maciej Baur, Product Manager w firmie Agfa Graphics zaprezentowali temat „ECO3 – ekologia, ekonomia, ekstrawygoda w nowoczesnej drukarni offsetowej”. Stwierdzili przy tym, że „obecnie pozyskanie dotacji z Unii Europejskiej graniczy z cudem”, gdy przez wiele lat było to główne źródło finansowania polskiej poligrafii. Przedstawili sytuację na rynku płyt poligraficznych, których producentem jest firma Agfa, prezentując dane o wyraźnym spadku zapotrzebowania w skali europejskiej …