środa, 9 lipca 2014
Czy będzie lepiej?
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru385
W maju tego roku absolwenci szkół średnich po raz ostatni zdawali maturę według dotychczasowych zasad. Środowisko nauczycielskie już od dawna wskazywało na to, że będący częścią tzw. „reformy Handkego” z początku ubiegłej dekady egzamin maturalny, zwłaszcza z języka polskiego, w sposób niezwykle destrukcyjny wpływał na umiejętności i wiedzę absolwentów. Destrukcja ta dotykała w sposób szczególny właśnie umiejętności czytelniczych. Polscy uczniowie dość dobrze radzili sobie z rozwiązywaniem testów na czytanie ze zrozumieniem, i to zarówno tych maturalnych czy gimnazjalnych, jak i międzynarodowych testów kompetencji (PISA), jednak i nauczyciele szkolni i akademiccy dostrzegają wyraźny spadek kompetencji czytelniczych młodzieży. Dla coraz większej liczby młodych ludzi przeczytanie ze zrozumieniem – a także z upodobaniem – tekstu większego niż maturalna próbka okazuje się trudne. Młodzi ludzie w swojej masie nie tylko nie lubią czytać książek, ale i nie rozumieją, jakie czytanie mogłoby im przynosić korzyści. Cóż dziwnego – byli uczeni czytania „pod klucz”, a więc takiego, które nie dopuszcza wyciągania z lektury własnych, choćby i niezdarnych, wniosków. Egzamin maturalny z centralnym kluczem oceniania wymagał od abiturientów udzielania odpowiedzi schematycznych, znajomości szkolnych, oficjalnych odczytań lektur, zniechęcał do wszelkich dyskusji z interpretacyjnymi oczywistościami i samodzielnego wnioskowania. Cały cykl nauki licealnej (a także poniekąd i w gimnazjum) podporządkowany był egzaminowi maturalnemu, uczniowie „pod maturę” uczyli się nie umiejętności i upodobań czytelniczych, ale rozpoznawania oczekiwań egzaminatora, odnajdywania w czytanym fragmencie tekstu właściwych słów-kluczy i odtwarzania wyuczonych opinii na temat lektur. Samodzielne czytanie lektur najzwyczajniej nie popłacało, ponieważ klucz maturalny nie dopuszczał możliwości premiowania samodzielnych czytelniczych obserwacji. Z punktu widzenia egzaminacyjnej skuteczności bardziej opłacalne okazywało się czytanie tzw. opracowań lektur, które zawierały ich zgrabne streszczenie, problematyzację, charakterystyki bohaterów itp. …
Wyświetlono 25% materiału - 269 słów. Całość materiału zawiera 1077 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się