środa, 12 listopada 2014
Nowe przepisy o sprzedaży konsumenckiej
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru393
Wiemy czym kończy się zamieszczanie w regulaminach sklepów internetowych niedozwolonych klauzul – naruszających prawa konsumenta – w przypadku księgarni internetowej Matrasa wymierzona przez UOKiK kara wyniosła prawie 500 tys. zł. Wkrótce czekają nas poważne zmiany w przepisach regulujących ochronę konsumenta. Warto już dziś przygotować się do nowej rzeczywistości. Data 25 grudnia 2014 roku przyniesie istotne zmiany w funkcjonowaniu sklepów internetowych i nie tylko – w tym dniu wchodzi w życie nowa ustawa o prawach konsumenta z 24 czerwca 2014 roku (Dz. U. poz. 827) (dalej: „Ustawa”). Ustawa zastąpi dotychczas obowiązującą ustawę z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225) oraz ustawę z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176, ze zm). Ustawa jest wynikiem implementacji do polskiego prawa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Na skutek implementacji zmodyfikowane zostaną także przepisy Kodeksu cywilnego w zakresie m.in. definicji konsumenta, obowiązków informacyjnych przedsiębiorcy, odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej, czy dotyczące gwarancji przy sprzedaży. Obowiązki informacyjne Rozbudowany katalog obowiązków informacyjnych dla przedsiębiorców wymienionych w Ustawie ma na celu zapewnienie świadomego podejmowania decyzji przez konsumenta dokonującego zakupów przez Internet lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Ustawa nakłada na przedsiębiorcę obowiązek jasnego i zrozumiałego poinformowania konsumenta m.in. o: łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, opłatach za: transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach (jeśli wysokości opłat tych nie można ustalić, powinna znajdować się informacja o obowiązku ich uiszczenia). W sytuacji zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę na przedsiębiorcy ciąży obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a gdy z umowy wynika stała stawka, należy podać łączne miesięczne płatności. Przedsiębiorca zobowiązany jest także do poinformowania o: sposobie i terminie spełnienia świadczenia, procedurze rozpatrywania reklamacji, sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, czy wzorze formularza odstąpienia od umowy (zawartym w załączniku nr 2 do Ustawy). Informacje te muszą być wyrażone w sposób czytelny i prostym …
Wyświetlono 25% materiału - 353 słów. Całość materiału zawiera 1413 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się