Wydawnictwa już dawno dostrzegły potencjał Internetu jako medium reklamowego. Intrygująco redagowane i coraz atrakcyjniejsze pod względem typograficznym serwisy WWW (często wzbogacone o interaktywne i multimedialne elementy), strony tematyczne poświęcone poszczególnym tytułom lub autorom, a także wszelkiego rodzaju usługi z obszaru e-commerce, są tego najlepszym dowodem. Dziś do wielu praktyk marketingowych należy dołączyć zyskujące na popularności zwiastuny filmowe książek (ang. book trailer, video book). Pierwszy book trailer powstał w 1994 roku. Wtedy to wydawnictwo Random House zdecydowało się w niekonwencjonalny dość sposób wypromować książkę „Amnesia” Douglasa Coopera. Jej zwiastun prezentowano w telewizji oraz jako wideo w księgarniach i podczas spotkań z czytelnikami. Rok 2003 przyniósł „fabularną zapowiedź” powieści „Dark Symphony” Christine Feehan (Jove Books, 2003). Pomysł okazał się trafiony. Zaczęły powstawać kolejne video booki. Rynek wydawniczy, wykorzystując doświadczenie przemysłu filmowego, zaproponował klientom nową formę rozrywki, sobie zaś zapewniając atrakcyjną formę promocji. W Stanach Zjednoczonych produkcją zwiastunów filmowych książek zajmuje się kilka uznanych już firm, jak: ExpandedBooks.com, BookVideos.tv, MeettheAuthor.com i Circle of Seven Productions (Cosproductions.com). Realizacja video booków oraz odpowiadający oczekiwaniom wydawców model ich dystrybucji (m.in. załączanie linków do book trailerów do elektronicznych wydań tytułów prasowych lub newsletterów, ich prezentacja w największych centrach sprzedaży detalicznej, np. w USA w sieci Wal-Mart), decydują o istocie funkcjonowania m.in. ExpandedBooks.com. Trzeba jednak nadmienić, iż niektóre ze wspomnianych firm podejmują się realizacji innych nietypowych działań z zakresu marketingu książki, a nawet upowszechniania czytelnictwa. Circle of Seven Productions nie tylko produkuje i dystrybuuje zwiastuny filmowe książek, ale – będąc właścicielem telewizji internetowej RecTv (Readersentertaiment.tv) promuje czytanie wśród młodzieży, podobnie zresztą czyni kanał BookTv (Booktv.org). Zwiastuny można obejrzeć w serwisach poszczególnych wydawnictw, księgarni internetowych (Amazon.com), przede wszystkim jednak w serwisach społecznościowych: MySpace, YouTube, Video- Google, Yahoo!. W porównaniu z amerykańskim rynek polskich video booków prezentuje się nader skromnie. Reżyserii pierwszego polskiego zwiastuna filmowego podjął się w 2006 roku zainspirowany „Chłopcami Anansiego” Neila Gaimana (Mag) Stanisław Mąderek, absolwent łódzkiej Filmówki. Ciekawostkę może stanowić fakt, iż wystąpiła w nim Grażyna Wolszczak, Yennefer z adaptacji filmowej sagi o Wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego. W lutym 2007 roku Klub Świat Książki ogłosił konkurs „Książki kręcą” (ksiazkikreca. ksk.pl) na pomysł 60-sekundowego filmu reklamującego zasugerowane przez wydawnictwo tytuły. Wyniki ogłoszono w …