Piątek, 9 maja 2008
O filmowych zwiastunach książek
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru220
Wydawnictwa już dawno dostrzegły potencjał Internetu jako medium reklamowego. Intrygująco redagowane i coraz atrakcyjniejsze pod względem typograficznym serwisy WWW (często wzbogacone o interaktywne i multimedialne elementy), strony tematyczne poświęcone poszczególnym tytułom lub autorom, a także wszelkiego rodzaju usługi z obszaru e-commerce, są tego najlepszym dowodem. Dziś do wielu praktyk marketingowych należy dołączyć zyskujące na popularności zwiastuny filmowe książek (ang. book trailer, video book). Pierwszy book trailer powstał w 1994 roku. Wtedy to wydawnictwo Random House zdecydowało się w niekonwencjonalny dość sposób wypromować książkę „Amnesia” Douglasa Coopera. Jej zwiastun prezentowano w telewizji oraz jako wideo w księgarniach i podczas spotkań z czytelnikami. Rok 2003 przyniósł „fabularną zapowiedź” powieści „Dark Symphony” Christine Feehan (Jove Books, 2003). Pomysł okazał się trafiony. Zaczęły powstawać kolejne video booki. Rynek wydawniczy, wykorzystując doświadczenie przemysłu filmowego, zaproponował klientom nową formę rozrywki, sobie zaś zapewniając atrakcyjną formę promocji. W Stanach Zjednoczonych produkcją zwiastunów filmowych książek zajmuje się kilka uznanych już firm, jak: ExpandedBooks.com, BookVideos.tv, MeettheAuthor.com i Circle of Seven Productions (Cosproductions.com). Realizacja video booków oraz odpowiadający oczekiwaniom wydawców model ich dystrybucji (m.in. załączanie linków do book trailerów do elektronicznych wydań tytułów prasowych lub newsletterów, ich prezentacja w największych centrach sprzedaży detalicznej, np. w USA w sieci Wal-Mart), decydują o istocie funkcjonowania m.in. ExpandedBooks.com. Trzeba jednak nadmienić, iż niektóre ze wspomnianych firm podejmują się realizacji innych nietypowych działań z zakresu marketingu książki, a nawet upowszechniania czytelnictwa. Circle of Seven Productions nie tylko produkuje i dystrybuuje zwiastuny filmowe książek, ale – będąc właścicielem telewizji internetowej RecTv (Readersentertaiment.tv) promuje czytanie wśród młodzieży, podobnie zresztą czyni kanał BookTv (Booktv.org). Zwiastuny można obejrzeć w serwisach poszczególnych wydawnictw, księgarni internetowych (Amazon.com), przede wszystkim jednak w serwisach społecznościowych: MySpace, YouTube, Video- Google, Yahoo!. W porównaniu z amerykańskim rynek polskich video booków prezentuje się nader skromnie. Reżyserii pierwszego polskiego zwiastuna filmowego podjął się w 2006 roku zainspirowany „Chłopcami Anansiego” Neila Gaimana (Mag) Stanisław Mąderek, absolwent łódzkiej Filmówki. Ciekawostkę może stanowić fakt, iż wystąpiła w nim Grażyna Wolszczak, Yennefer z adaptacji filmowej sagi o Wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego. W lutym 2007 roku Klub Świat Książki ogłosił konkurs „Książki kręcą” (ksiazkikreca. ksk.pl) na pomysł 60-sekundowego filmu reklamującego zasugerowane przez wydawnictwo tytuły. Wyniki ogłoszono w …
Wyświetlono 25% materiału - 355 słów. Całość materiału zawiera 1421 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się