środa, 25 lipca 2007
Kształcenie księgarskie
CzasopismoWiadomości Księgarskie
Tekst pochodzi z numeru51
Tajemnicą poliszynela jest, że polskie szkolnictwo księgarskie przeżywa poważny kryzys. Uczniów co rok trafia do szkół zawodowych coraz mniej, a technik księgarstwa zostaje daleko w tyle. Efekty starań szkół księgarskich o dokonanie naboru są coraz mniejsze. Nie pomagają akcje promocyjne w gimnazjach, na targach edukacyjnych, ulotki i pomoc zaprzyjaźnionych księgarń. Wystarczy zajrzeć do kilku przypadkowo wybranych placówek, aby zorientować się, że w większości z nich nie ma absolwentów szkół księgarskich. Już za kilka lat może okazać się, że nie ma zawodu księgarza, są tylko pracownicy księgarń. Prestiż zawodu, i tak pomniejszony przez zawirowania okresu przebudowy księgarstwa polskiego, przestanie istnieć. Zostanie przede wszystkim sprzedawca – sprzedawca książek. Nasuwa się pytanie, co z kulturotwórczą funkcją księgarń, co ze współpracą specjalistów: wydawcy i księgarza, autora i księgarza, oczytanego klienta, naukowca i księgarza? Wiemy, że kształcenie księgarzy w krajach Unii Europejskiej jest dobrze zorganizowane i przynosi oczekiwane efekty. System kształcenia nie odbiega w ogólnych zarysach od polskich zasad. Gdzieś jednak popełniono błąd. Kilkakrotnie dostosowywano program nauczania do potrzeb rynku, skupiając się głównie na aktualizacji treści. Zbyt mało uwagi jednak zwracano na konieczność kształcenia konkretnych umiejętności, wychodząc z założenia, że uczeń powinien nabyć umiejętności wykonywania typowych czynności zawodowych podczas praktyk szkolnych. Długo można by szukać przyczyn istniejącego stanu rzeczy. Nie budzi jednak wątpliwości fakt, że szkolnictwo księgarskie wymaga gruntownej przebudowy, nasilonej promocji przy wykorzystaniu wszystkich zainteresowanych stron – głównie księgarzy, bo to w ich interesie powinno leżeć zatrudnianie profesjonalnych pracowników, a co się z tym wiąże, zwiększenie efektywności działania księgarń. W ubiegłym roku, dzięki środkom Europejskiego Funduszu Społecznego, opracowano projekt nowego, modułowego kształcenia księgarzy. Kształcenie modułowe jest kolejnym wyzwaniem, jakie stoi przed naszym szkolnictwem księgarskim, które dołączyłoby do ponad 200 szkół …
Wyświetlono 25% materiału - 276 słów. Całość materiału zawiera 1104 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się