środa, 3 marca 2021
WydawcaStudio Emka
AutorBrian Dumaine
TłumaczenieWładysław Jeżewski
RecenzentEwa Tenderenda-Ożóg
Miejsce publikacjiWarszawa
Rok publikacji2021
Liczba stron350
Tekst pochodzi z numeru MLKMagazyn Literacki KSIĄŻKI 2/2021

Książka ukazała się w momencie kluczowym dla polskiego rynku książki. Od wielu miesięcy krążyły pogłoski, że amerykański gigant handlu elektronicznego uruchomi sklep Amazon.pl. I  potwierdziło się –  pod koniec stycznia Amazon ogłosił, że wchodzi do Polski i  zaprasza sprzedawców do współpracy. Start – według nieoficjalnych informacji – ma nastąpić jeszcze w marcu.

Dlaczego ten krok może zmienić krajobraz rodzimego handlu? Bo, jak pokazują doświadczenia z innych krajów, gdy Amazon wchodzi na kolejne rynki, jest niepohamowany w  zwiększaniu przychodów i z każdym dniem coraz bardziej obecny w kolejnych sferach życia swoich klientów. Firma wzbudza wiele kontrowersji, chociażby podejściem do praw pracowników czy unikaniem płacenia podatków.

„Bezonomika” jest kluczem do zrozumienia fenomenu Jeffa Bezosa, założyciela Amazona. Genialny umysł, świetny znawca technologii i wizjoner, człowiek posiadający niezwykłą umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, nieustępliwy w opanowywaniu coraz to nowych obszarów gospodarczych i publicznych. Amerykański dziennikarz prześledził biogram człowieka, który stworzył imperium, przeprowadził też szereg rozmów z jego pracownikami i osobami spoza firmy. Analizował doniesienia prasowe i komunikaty. A wszystko po to, by lepiej zrozumieć model biznesowy, który opanował świat, oraz – zgodnie z podtytułem książki: „jak Amazon zmienia nasze życie i czego uczą się od niego najlepsze firmy na świecie”.

A czym jest tytułowa bezonomika? To, jak tłumaczy autor, obsesyjna dbałość o klienta, nieustanna innowacyjność, perspektywiczne myślenie i korzystanie na coraz większą skalę ze sztucznej inteligencji. Doskonałe koło zamachowe, które na wyżyny wznosi biznes świetnie zorganizowanej organizacji, z drugiej strony miażdży wszystko wokół.

Nazwa firmy pochodzi od rzeki płynącej przez brazylijską dżunglę. Założyciel „już wtedy przewidywał, że jego start‑up przeobrazi się w ogromną rzekę towarów płynących do odległych zakątków kuli ziemskiej” – pisze Brian Dumaine. A wszystko zaczęło się w 1994 roku od internetowej księgarni. Dość szybko Jeff Bezos rozszerzał asortyment o kolejne kategorie produktów. Pojawiły się popularne dziś czytniki Kindle. Amazon produkuje filmy i seriale, streamuje treści wideo i audio za pośrednictwem Prime Video, Amazon Music oraz Audible. Przoduje w rozwiązaniach opartych na sztucznej inteligencji. Firma otworzyła się na kolejne rynki i stała się światowym potentatem handlu, a Bezos został najbogatszym człowiekiem świata (taki tytuł w latach 2018‑2020 nadała mu agencja Bloomberg). Teraz prezes Amazona zrezygnował już ze swojej funkcji. Jego nowym celem jest podbój kosmosu.

„Jeff Bezos przestał być dyrektorem zarządzającym największej firmy świata, ale nadal jest jej prezesem. Gdyby rozdał pieniądze, jakie Amazon zarobił w czasie pandemii COVID‑19, każdy z jego pracowników dostałby ponad 100 tysięcy dolarów. Ale Bezos nie ma zamiaru tego zrobić. Taka jest cena dostarczania najtańszego produktu i satysfakcji klientów” – tłumaczy Brian Dumaine.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ