Wtorek, 5 maja 2020
WydawcaInstytut Literatury
AutorMarek Kochan
RecenzentTomasz Zb. Zapert
Miejsce publikacjiWarszawa
Rok publikacji2020
Liczba stron304
Tekst pochodzi z numeru MLKMagazyn Literacki KSIĄŻKI 4/2020

Autor rekomenduje ów tom następująco: „To jest wybór mniej więcej jednej trzeciej tekstów dramatycznych, jakie napisałem. Autorka wyboru Kalina Zalewka zawarła w nim teksty opisujące nasze realia socjalne. Istotne – mam nadzieję – dla całej zbiorowości. Owe zagadnienia staram się ukazywać niejako z boku. Namyślając się raczej nad nimi, niźli je oceniając. A przede wszystkim przedstawiając racje stron i złożoność konfliktów”.

Marek Kochan to pisarz, reżyser radiowy, wykładowca akademicki. Jego sztuki, nagradzane w Polsce i za granicą, prezentowano m.in. w Berlinie, Neapolu, Madrycie, Hawanie, Buenos Aires oraz w Nowym Jorku. Kilkanaście zrealizowano w Teatrze Polskiego Radia, a dwa w Teatrze TVP. Niniejszy zbiór zawiera dramaty: „Holyfood”, „Rio”, „Reduty”, „Makaki z Celebes”, „Lento rubato”, „Traktat o miłości” oraz „Niebieskie oczy proletariatu”.

A jak dramatopisarz widzi współczesną Melpomenę? „Myślę, że dla części osób cena biletów do teatru może być przeszkodą, ale nie jest to przeszkoda najważniejsza. Mam taką intuicję, że wielu ludzi nie znajduje w teatrze po pierwsze problemów ważnych dla nich, takich, które ich dotyczą. A po drugie ta rozmowa nie jest prowadzona w języku, stylu, w estetyce, która by tym ludziom odpowiadała. Myślę, że teatr rozmawia tylko z małą częścią widzów, którą ja bym ocenił na 5-10 proc., ale większość ludzi w tym teatrze nie znajduje dla siebie ciekawych, ważnych spektakli. Na pewno ten teatr mógłby być lepszy, mógłby lepiej dialogować z różnymi punktami widzenia, z różnymi widzami”.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ