Piątek, 18 czerwca 2010
WydawcaImpuls
AutorBarbara Winczura
RecenzentJoanna Habiera
Miejsce publikacjiKraków
Rok publikacji2009
Liczba stron212


Piotr ma 8 lat i używa dziwacznych zestawień słów, nie buduje samodzielnie
zdań, 9-letni Kamil mówi do siebie, używa pojedynczych słów,
rzadko wypowiada proste zdania, Ola, 8 lat, mówi prostymi zdaniami,
odpowiada na pytania, unika kontaktu wzrokowego, 11-letni Mateusz
nie używa czasowników, zapisuje słowa na kartce, niechętnie porozumiewa
się z otoczeniem. Co łączy te dzieci? Wszystkie są dotknięte
autyzmem. Na czym polega ta tajemnicza choroba? Na jakim etapie są
badania nad autyzmem i wiedza na jego temat? Czy te dzieci mają szanse
na rozwój? Co można dla nich zrobić? Autorka wyjaśnia, w jaki sposób
dzieci z autyzmem porozumiewają się otoczeniem, czy są upośledzone
intelektualnie, jaki mają iloraz inteligencji i jakie możliwości rozwoju.
Przedstawia dylematy i kontrowersje związane z definicją, klasyfikacją i diagnozą autyzmu wszesnodziecięcego, omawia rozwój dziecięcej teorii
umysłu oraz przebieg eksperymentu pedagogicznego ukazując sukcesy,
niepowodzenia i trudności dzieci w tym eksperymencie.

W tej książce jest trochę teorii, metodologii, analizy i interpretacji wyników
oraz próba syntezy wniosków i badań. Wszystko, co zostało napisane
na temat autyzmu w ciągu ostatnich 20 lat jest autorce znane. „Pracę uważam
za oryginalną, nowatorską, mająca duże znaczenie dla teorii i praktyki
autyzmu wczesnodziecięcego” – poleca pracę Barbary Winczury prof. dr
hab Władysława Pilecka. Z pewnością będzie pomocna w zgłębianiu „piętna
drugiej połowy XX wieku” studentom pedagogiki i psychologii, wychowawcom
dzieci dotkniętych autyzmem, a także ich rodzicom.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ