Czwartek, 1 sierpnia 2019
WydawcaArkady
TłumaczenieKatarzyna Węglicka
Recenzent(pd)
Miejsce publikacjiWarszawa
Rok publikacji2019
Liczba stron600
Tekst pochodzi z numeru MLKMagazyn Literacki KSIĄŻKI 7/2019

Kolejny wspaniały album czołowego wydawcy książek o sztuce. Praca monumentalna, a nawet wręcz pomnikowa, a przy tym ogromna nie tylko pod względem merytorycznym, ale też fizycznym, gdyż waży dobrze ponad 4 kilogramy. Prezentuje najpełniejszy zbiór prac wielkich impresjonistów, i to głównie francuskich, jakiego nie zobaczymy jednocześnie w żadnym z muzeów. Dodatkowym walorem jest prezentacja nie tylko pełnych dzieł, ale też i starannie wybranych fragmentów, dzięki czemu możemy poznać liczne detale, co w galeriach jest bardzo utrudnione, a często zupełnie niemożliwe.

Dla wielu miłośników malarstwa sztuka ta skończyła się właśnie na przełomie XIX i XX wieku wraz ze schyłkiem impresjonizmu i wszystko, co potem powstało w malarstwie już nigdy nie osiągnęło poziomu wielkich mistrzów, których szereg zatrzymał się właśnie na takich twórcach jak Claude Monet, którego „Impresja, wschód słońca” z 1874 roku zapoczątkowała nurt impresjonizmu, chociaż – jak zauważa we wstępie Edward Vignot – już wcześniej podejmowano próby „uwrażliwienia na naturę”, co można było zobaczyć chociażby w niedawno wyświetlanym filmie, którego bohaterem był angielski malarz William Turner. Album obejmuje prace mistrzów impresjonizmu, do których autorzy zaliczyli Gustave’a Caillebotte’a, Mary Cassatt, Paula Cézanne’a, Edgara Degasa, Paula Gauguina, Édourda Maneta, wspomnianego Claude’a Moneta, Berthe Morisot, Camilla Pissarro, Pierre-Augusta Renoira, Alfreda Sisleya, Georgesa Seurata, Paula Ignaca, Henri de Toulouse-Lautreca oraz Vincenta van Gogha. Teraz dzięki tej książce każdy może mieć w domu najbogatszą kolekcję ich prac.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ