
Bohaterkami obszernego albumu „Malarki warszawskie. Katalog zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie” są wybitne malarki nieprofesjonalne: Janina Fandrey (1910–1998), Maria Korsak (1907– 2002), Łucja Mickiewicz (1894–1979), Leokadia Płonkowa (1913–1992), Magdalena Shummer (ur. 1930), Anna Tengli-Truchel (ur. 1967) i Halina Walicka (1900–1980). Sens ich życiu nadało tworzenie sztuki. Wpisały się w nurt sztuki naiwnej. Malowały to, co chciały i jak chciały, opowiadały o tym, co było im bliskie, co chciały utrwalić i przekazać innym. Ich dorobek artystyczny stanowi ważną część kolekcji warszawskiego Muzeum Etnograficznego przy ul. Kredytowej 1, zapoczątkowanej w połowie lat sześćdziesiątych XX wieku, liczącej obecnie ponad 1600 prac malarskich i rzeźbiarskich.
Różnią się biografiami, życiowymi drogami, poglądami i przekonaniami, różne było ich wykształcenie; żadna nie ukończyła studiów plastycznych. Niektóre odebrały jedynie podstawową edukację, inne kończyły studia uniwersyteckie. Są wśród nich absolwentki kursów handlowych, szkół pielęgniarskich, historii sztuki. Obdarzone artystycznym talentem, zmysłem obserwacji i zdolnością interpretowania i komentowania otaczającego je świata, pełne pasji twórczej, intuicji, wyobraźni i ekspresji malowały obrazy o codzienności, naturze człowieka, urodzie przyrody, przestrzeni nieba, pól, lasów i ogrodów, miejskich ulic i placów, przeżyciach, doznaniach i marzeniach, samotności i cierpieniu, szczęściu i radości. Tworzyły w różnych konwencjach, klimatach i stylistykach: realistycznej, impresjonistycznej, ekspresjonistycznej; podejmowały różnorodne tematy, zadziwiały formą i pełną niuansów kolorystyką. Łączy je miejsce zamieszkania: Warszawa. W Warszawie przyszła na świat Leokadia Płonkowa, Anna Tengeli-Truchel i Halina Walicka, pozostałe zamieszkały w niej w różnych okresach swego życia.
Publikacja zawiera eseje o niejednoznacznym i złożonym fenomenie sztuki innej, spontanicznej i autentycznej, nazywanej naiwną, ludową, osobną, niedzielną lub art brut, autorstwa Jadwigi Migdał („Pasja tworzenia. Kilka słów o sztuce zwanej naiwną”), Ewy Klekot („Twórczość dwukrotnie wzięta w nawias”), Grażyny Borowik („Arte + terapia”), teksty Magdaleny Borkowskiej, Anity Brody, Doroty Dzik-Kruszelnickiej, Magdaleny Góralskiej, Joanny Kalinowskiej, Zofii Koss, Marianny Koźmińskiej, Alicji Mironiuk-Nikolskiej, Amudeny Rutkowskiej, Krystyny Tomasiuk o życiu i twórczości malarek oraz szkic Alicji Mironiuk Nikolskiej („Kolekcja polskiej sztuki nieprofesjonalnej w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie”).
Album, zawierający niebywale dużo ilustracji, wydany został w polsko-angielsko-ukraińskiej wersji językowej.