Poniedziałek, 23 maja 2011
WydawcaImpuls
AutorEwa Murawska
RecenzentHAB
Miejsce publikacjiKraków
Rok publikacji2010
Liczba stron208


„Nie ma nic gorszego, jak nauczyciele osobiście
sympatyczni, zwłaszcza jeżeli przypadkiem mają
osobiste zdanie” – czy autorzy tej książki zgadzają
się z Witoldem Gombrowiczem? Czy współczesny
nauczyciel to: misjonarz wiedzy, czy mądry,
krytyczny, wrażliwy pedagog, poszukiwacz drogi,
tłumacz różnych możliwości wyboru, opiekun,
entuzjasta, szlachetny konserwatysta, mądry realista…
W jakim kierunku zmierza polska szkoła,
skoro „polska edukacja jest pełna iluzji”? Czy
w przyszłości szkoła okaże się przeżytkiem? Czy nauczyciel jest dziś
w stanie spełnić swoje nadrzędne funkcje – wychowawczą, dydaktyczną
i opiekuńczą, przekazać wiedzę, kształtować system wartości,
zapewnić uczniom opiekę i poczucie bezpieczeństwa? Czy dysponuje
odpowiednią wiedzą, profesjonalizmem, ma świadomość bycia
nauczycielem, a nie jedynie wykonawcą zawodu. Dowiemy się tego
z tekstów polskich i ukraińskich pedagogów, którzy wymieniają tu poglądy
i dyskutują nad współczesną edukacją i perspektywami jej rozwoju.
Zastanawiają się, jaki jest rzeczywisty obraz współczesnej szkoły
i nauczyciela w świetle teorii i praktyki dydaktyczno-wychowawczej.
Wspólnie poszukują dróg „rewitalizowania” nauczycielskiej profesji.
„Mam nadzieję, że czytelnikami tej książki będą nie tylko nauczyciele
akademiccy i studenci pedagogiki, lecz także sami nauczyciele, którym
zależy na zrozumieniu procesów regulujących pracę szkoły i poszukiwaniu
sposobów podnoszenia jej jakości oraz doskonaleniu własnego
warsztatu pracy” – pisze we wstępie Ewa Murawska. Nauczycielu
„stań przed klasą. Popatrz w ich dziecięce oczy. One widzą w tobie
siłę, pomost między zeszytem a światem”- pisze jeden z autorów. To
trudne zadanie.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ