Czwartek, 7 kwietnia 2022
WydawcaMarginesy
AutorKatarzyna Jasiołek
Recenzent(pd)
Miejsce publikacjiWarszawa
Rok publikacji2021
Liczba stron432
Tekst pochodzi z numeru MLKMagazyn Literacki KSIĄŻKI 3/2022

Autorka autorytatywnie stwierdza: „z opakowaniami w dekadach powojennych jest podobnie jak z towarami w sklepach – raz są, raz ich nie ma, lecz niezmiennie budzą duże emocje”. Okazuje się, że dla niektórych te emocje trwają nadal. W swojej pierwszej książce o wzornictwie z czasów PRL-u wręcz napisała: „czasem wystarczy wpisać w wyszukiwarkę nazwę wystawy, nazwisko twórcy czy kuratora, aby przepaść na długie godziny i trafić całkiem przypadkiem na nowe dla nas informacje o wzornictwie. Zachęcam do wpisania tytułu wystawy – a zadzieje się magia”.

W takiej magii zanurkują czytelnicy książki o tak prozaicznym temacie jak opakowanie i to w czasach, gdy możliwości techniczne wykonania były ograniczone. Podtytuł, który brzmi „O grafice, reklamie i handlu w PRL-u”, zachęca jednak do lektury zainteresowanych życiem w tamtym czasie, starszym dla przypomnienia, młodszym do odkrycia spraw dzisiaj często niezrozumiałych, chociaż w wielu przypadkach zasługujących na miano kultowych. Nie jest to jednak tylko katalog zachowanych opakowań i album fotografii wystaw sklepowych, lecz barwny esej, opowiedziany świetnym językiem, odwołujący się do licznych świadectw, wyszukanych przez autorkę w różnorodnych źródłach. Z pewnością książka będzie często przywoływana jako pozycja niezwykle celnie oddająca koloryt minionego okresu, chociaż nie całościowy, lecz ukazujący najlepszą stronę ówczesnej estetyki, która teraz stała się tak modna.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ