Czwartek, 6 lutego 2020
WydawcaWolters Kluwer Polska
AutorKatarzyna Grzybczyk
RecenzentEwa Tenderenda-Ożóg
Miejsce publikacjiWarszawa
Rok publikacji2019
Liczba stron312
Tekst pochodzi z numeru MLKMagazyn Literacki KSIĄŻKI 1/2020

Za sprawą rozwoju technologicznego zmieniły się warunki i sposoby obcowania z szeroko pojętą kulturą. Już nie tylko odbiór, ale również jej współtworzenie coraz bardziej interesuje użytkowników. To zjawisko określane jest mianem prosumpcji (wywodzi się z połączenia produkcji i konsumpcji). „Pasywny odbiór kultury, czyli słuchanie muzyki, oglądanie filmów, czytanie książek, to za mało dla prosumenta XXI wieku. Chce on współtworzyć wydarzenia i je przeżyć” – podkreśla Katarzyna Grzybczyk, doktor habilitowany nauk prawnych, profesor Uniwersytetu Śląskiego, specjalistka prawa cywilnego, autorskiego i reklamy.

W kręgu jej zainteresowań znalazła się współczesna rozrywka, ale w kontekście regulacji prawnoautorskich. Chodzi bowiem o te formy spędzania wolnego czasu, które noszą znamiona twórczości czy innowacji. Są one bliskie wielu Polakom, bo mowa tu o blogowaniu, mediach społecznościowych, ale też o gotowaniu czy uprawianiu sportu i e-sportu, które nie kojarzą się szczególnie z prawem autorskim. A jednak! Nowe rozrywki to też nowe problemy prawne. Dla przykładu, w przypadku przepisów kulinarnych najczęściej dochodzi do oskarżenia o plagiatowanie receptur. Niedawno Marta Dymek, autorka bloga „Jadłonomia” i popularnych książek, zarzuciła Biedronce bezprawne skopiowanie jej przepisu na „pomidorowy piernik”. W książce przywołany jest też inny spór o przepis – autorki bloga „Kwestia smaku” z siecią Lidl.

Blogosfera szczególnie narażona jest na plagiatowanie, dlatego warto zapoznać się z obszernym rozdziałem na ten temat i przywołanym orzecznictwem. Wśród rozrywek XXI wieku nie mogło zabraknąć Instagrama, który służy coraz częściej zarabianiu pieniędzy. Nie zawsze jest to czysta gra, bo marketing influencerski nie jest w naszym kraju unormowany, a jak słusznie zauważa autorka – może służyć manipulacji i wprowadzeniu w błąd, zwłaszcza młodych ludzi.

W odniesieniu do problematyki własności intelektualnej i naruszenia cudzych dóbr lub praw na celowniku autorki znalazły się również larpy, cosplay, flashmob czy fanart. Z ciekawością czyta się przykłady różnych sporów i rozstrzygnięcia sądów, w przeważającej większości ze Stanów Zjednoczonych, jak np. pozew autora przeciwko fanowi, a poszło o przewodnik po świecie Harry’ego Pottera.

Bogato ilustrowane objaśnienia najciekawszych spraw sądowych, sporów, obok przystępnych i barwnych opisów zjawisk społecznych – to największy atut tej publikacji.

W czasach kiedy poziom społecznej wiedzy o tym, co dopuszczalne i zakazane w świetle prawa autorskiego jest bardzo niski, ta publikacja jest ważnym drogowskazem dla użytkowników, przewodnikiem po różnorodnych formach twórczych i meandrach prawa, ale również jest cennym źródłem informacji dla prawników.

Z lektury wypływa konkluzja o koniecznej potrzebie wprowadzenia regulacji i dostosowania polskiego prawa autorskiego do aktualnych problemów.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
OCEŃ KSIĄŻKĘ
escort bayan trabzon escort bayan yalova escort bayan edirne escort bayan manisa bursa görükle escort