Poniedziałek, 23 maja 2011
WydawcaArkady
AutorRosalind Ormiston, Michael Robinson
TłumaczenieBożena Mierzejewska
RecenzentPD
Miejsce publikacjiWarszawa
Rok publikacji2010
Liczba stron192


Wspaniale wydany album, którego druk
wykonano w Chinach, bo chyba polskie
drukarnie nie stosują jeszcze tak „błyskotliwej”
(i to dosłownie) techniki, jaką zastosowano
na obwolucie, dzięki której
książka mieni się kolorowymi dodatkami
do farby drukarskiej. Tworzy to dodatkowe
efekty plastyczne doskonale pasujące
do tematu. A temat jest fascynujący i nigdy
takich publikacji nie jest za dużo.

Tym razem brytyjscy autorzy omawiają szczególnie charakterystyczne
dla secesji zjawiska ujęte w nieco przydługim tytule. Przywołują największe
indywidualności epoki i ich najbardziej charakterystyczne dokonania w kilku
krajach europejskich i (jakby na marginesie, słusznie zresztą) w Stanach
Zjednoczonych. A więc oczywiście Wiedeń i Paryż, ale też i inne miasta
znaczące dla secesji. I również oczywiście Gustav Klimt, Alfons Mucha i jego
kreacja Sary Bernhardt, jak też wiele innych jego arcydzieł, plakaty Henriego
de Toulouse-Lautreca i szkła Emila Gallé, grafika Aubreya Beardsleya, a także architektura Antonio Gaudiego i do tego mało znane, a fascynujące
swą formą… krzesło jego autorstwa. Także Louis Comfort Tiffany, którego
wzornictwo funkcjonuje bardziej lub mniej udanie do dzisiaj w wielu odmianach
i miejscach świata. Autorzy do secesji zaliczają też szeroką grupę
wielkich artystów, nie zawsze wcześniej utożsamianych z tym stylem, jak
chociażby Paula Gauguina. W sumie otrzymaliśmy publikację, którą można
czytać i przeglądać wiele razy, a potem jeszcze często do niej wracać.
Za każdym razem znajdzie się w niej coś wyjątkowego.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ