W tomie piątym „Problemów edukacji, rehabilitacji
i socjalizacji osób niepełnosprawnych” autorzy
zajmują się tematyką nauczania i wychowania dzieci z ograniczonymi możliwościami. Jak wygląda
rzeczywistość edukacyjna uzdolnionego ucznia z wadą słuchu, jak porozumieć się z dzieckiem po porażeniu mózgowym? Jakie są potrzeby uczniów niepełnosprawnych – niesłyszących, niewidomych lub słabowidzących. „Nasze otoczenie nie jest przyjazne osobom niepełnosprawnym. My sami też nie. I w zasadzie nie jesteśmy temu winni, nie możemy się wyzwolić od wpojonego w nas myślenia. Wszystko dostosowujemy do standardów
większości” – piszą autorzy. Jak to zmienić?
„Nauczyciel szkoły specjalnej to nauczyciel do zadań specjalnych”. Powinien „wznosić się ponad nauczycielską rutynę”, powinien podążać drogą zaproponowaną przez ucznia. Święta racja. Czy w Polsce mamy takich nauczycieli? Jak wypada kształcenie integracyjne w naszym kraju na tle Europy? Mogą nam pomóc zaprezentowane tu doświadczenia słowackich i czeskich specjalistów w tych dziedzinie.
Książka adresowana jest przede wszystkim do pedagogów zajmujących
się pracą z uczniami w różnym stopniu niepełnosprawnymi, ale rozdział o kontakcie i komunikacji z osobami niepełnosprawnymi Joanny
Belzyt z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu powinni przeczytać
wszyscy.