
Kto stoi za tajemniczą śmiercią Johna Floyda w saunie w Dubaju? Jak Hakimowi udało się zbiec z więzienia o zaostrzonym rygorze na wyspie Robben koło Kapsztadu? Skąd archeolog Schliemann wiedział, że srebrna moneta z wizerunkiem Priama jest fałszywa? Młodzi czytelnicy (6+) spotkają m.in. władcę Lidii, Krezusa, słynnego architekta Antonio Gaudiego, podróżnika Marco Polo. Czeka ich podróż przez pięć kontynentów – zajrzą do Troi, Egiptu, na Wyspę Wielkanocną, do Paryża, odwiedzą Operę w Sydney, zamek w Malborku, inkaskie miasto Machu Picchu, targ w Samarkandzie. To także podróż w czasie – od epoki neolitu i starożytności, poprzez podzielone po II wojnie światowej Niemcy, aż do współczesności. Pobawią się w poszukiwaczy, detektywów i naukowców. Poszukają rozwiązań dwudziestu pięciu detektywistycznych zagadek z bliższych i dalszych zakątków świata. Dzięki specjalnym okularom odczytają rozwiązania ukryte pod kompasem i mogą nawet samodzielnie zbudować wieżę Eiffla. Gimnastyka umysłu i doskonała rozrywka w jednym. Na końcu książki zamieszczono dodatkowe zadania, ciekawostki i nieznane fakty o słynnych zabytkach i bohaterach.
Czytelnicy muszą się wykazać sprytem, umiejętnością logicznego myślenia i wyobraźnią. To okazja do poszerzenia wiedzy, treningu intelektu oraz kreatywności. Można urządzić konkurs i zbierać punkty, wygrywa ten, kto zbierze ich najwięcej. To wspaniała inspiracja do wspólnej zabawy w gronie rodziny lub kolegów, w domu, w szkolnej świetlicy, na wakacjach i w podróży.