środa, 9 lutego 2022
WydawcaPIW
AutorWang Xiaobo
TłumaczenieKatarzyna Sarek
Recenzent(pd)
Miejsce publikacjiWarszawa
Rok publikacji2021
Liczba stron190
Tekst pochodzi z numeru MLKMagazyn Literacki KSIĄŻKI 1/2022

Jako siedemnasty tytuł w serii „Proza Dalekiego Wschodu” o pięknym wystroju edytorskim, którego autorem jest Wiktor Dyndo, nawiązującym do klasycznej „czarnej serii”, czyli „Biblioteki Prozy Światowej”, którą przed laty wydawał PIW, a autorem jej kształtu graficznego był legendarny twórca Waldemar Świerzy, ukazał się tom składający się z trzech nowel: „Złote czasy”, „Trzydzieści lat, wiek dojrzałości” oraz „Lata płyną jak woda”. Opisują bohatera w kolejnych dekadach życia – jako nastolatka zesłanego na wieś w okresie rewolucji kulturalnej, jako trzydziestolatka pracującego na uczelni i jako dojrzałego czterdziestoletniego mężczyznę, który wraca myślami do czasów niespokojnej młodości. Choć wszystkie dotykają okresu przemocy, autor obiera bardzo szczególną perspektywę – okrucieństwo wielkiej chińskiej utopii zostaje u niego podważone przez nieokiełznaną naturę ludzką, która szuka sposobu na wyrażenie siebie, a groza zyskuje absurdalny wymiar.

Seria jest już dobrze zauważona i ceniona, zarówno za znaczące teksty klasycznych i świetnie znanych już na świecie autorów japońskich, dopełniane utworami wcześniej niewydawanych w Polsce, ale cieszących się doskonałym przyjęciem autorów chińskich, z reguły niekochanych przez władze chińskie, często już niepublikujących w Chinach, jak i za rozwiązanie graficzne. Nawiązuje do tradycyjnego kształtu, chociaż format książek został delikatnie wysmuklony w odniesieniu do pierwowzoru, a oprawę twardą zastąpiono oprawą miękką ze skrzydełkami, zachowując obwolutę, co nadaje posmak elegancji i spójności graficznej. Całkowicie nowym pomysłem jest wykorzystanie na okładkach prac artystów z kraju pochodzenia autorów.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ