Biblioteka Analiz zaprasza do udziału w szkoleniu: „Warsztaty dziennikarskie dla wydawców”.

Warszawa, 4 czerwca 2014 r., godz. 9:30-17:00

  • Jak redagować artykuły na stronę www, a jak do newslettera
  • Jak redagować maile do dziennikarzy
  • Najczęstsze błędy w komunikacji z mediami
  • Jak obsługiwać media społecznościowe
  • Jakiego rodzaju treści tam zamieszczać
  • Jak przeprowadzać wywiady z własnymi autorami

Na
te i wiele innych pytań odpowie podczas praktycznych warsztatów
doświadczona dziennikarka prasowa i telewizyjna, blogerka i pisarka Małgorzata Karolina Piekarska.

Plan warsztatów:

  1. Jakie
    są różnice między dziennikarstwem prasowym, telewizyjnym, radiowym i
    internetowym. Plusy i minusy każdej z tych form dziennikarstwa w
    kontekście kontaktów wydawców z dziennikarzami
  2. Jak redagować maile do dziennikarzy. Pokażę konkretne przykłady dobrych i złych maili. Na co zwracać uwagę.
  3. Najczęstsze błędy w komunikacji z mediami.
  4. Ćwiczenia w pisaniu maili/informacji prasowych dla mediów
  5. Jak redagować artykuły na stronę www, a jak do newslettera
  6. Ćwiczenie – redakcja artykułu na temat konkretnej książki
  7. Najczęstsze błędy w redagowaniu informacji na temat książek
  8. Jak obsługiwać media społecznościowe – analiza sytuacji
  9. Jakie informacje zamieszczać w mediach społecznościowych
  10. Najczęstsze błędy
  11. Ćwiczenia – redakcja 3 newsów na media społecznościowe
  12. Jak przeprowadzać wywiady z własnymi autorami
  13. Ćwiczenie – ułożenie pytań do wywiadu z autorem
  14. Czas na wolne wnioski i pytania

Warsztaty prowadzi: Małgorzata Karolina Piekarska
– dziennikarka prasowa i telewizyjna, blogerka (autorka popularnego
bloga „W świecie absurdów”), pisarka. Od 1996 roku współpracuje z TVP,
gdzie emitowane są jej reportaże. Jest związana z TVP Warszawa, TVP Info
i TVP regionalna, a szczególnie z programami informacyjnymi. Na antenie
TVP Warszawa realizowała programy autorskie: „Dżingiel”, „Patefon”,
„Wiarus”, „Detektyw warszawski, czyli na tropie miejskich tajemnic”. W
latach 1994-2006 współpracowała z dwutygodnikiem „Cogito”. Publikowane w
latach 1998-2005 na łamach pisma felietony „Wzrockowisko” ukazały się
drukiem jako książka. Do 2006 roku współpracowała z dwutygodnikiem
„Victor gimnazjalista”, na łamach którego publikowała w odcinkach
powieści „Klasa pani Czajki”, „Tropiciele” i „Dzika”. W roku 2008
wróciła na łamy Cogito felietonami „Sztuka pisania” a na łamy Victora
gimnazjalisty „Muzycznymi podróżami” – krótkimi felietonami o gwiazdach
muzyki rozrywkowej. Współpracuje z południowopraskim pismem
społeczno-samorządowym „Mieszkaniec”, a także z portalem motoryzacyjnym
http://francuskie.pl. W latach 2008-2011 prowadziła rubrykę „Zapytaj
Gośkę” w „Magazynie 13-tka”. Autorka książek dla dzieci i młodzieży,
których akcja rozgrywa się na Saskiej Kępie, gdzie sama mieszka i skąd
pochodzą jej przodkowie. Opublikowała dokumentalną książkę
„Dziewiętnastoletni marynarz” – zbiór listów ze Szkoły Morskiej w
Tczewie pisanych przez jej stryjecznego dziadka Zbigniewa Piekarskiego.
Od wielu lat jeździ po Polsce na spotkania autorskie, a także rozmowy z
młodzieżą o uzależnieniach, dojrzewaniu i marzeniach. Prowadzi warsztaty
dziennikarskie dla gimnazjalistów i licealistów. http://www.piekarska.net
blog: http://piekarska.blog.pl
fotoblog: http://www.photoblog.pl/piekarska

Oficjalny profil na portalu Facebook: http://www.facebook.com/MalgorzataKarolinaPiekarska

Pierwszą zasadą medycyny jest nie szkodzić, a literatury nie nudzić. Dziennikarstwo powinno łączyć w sobie te dwie cechy.

To
moja teoria dotycząca dziennikarstwa i uznaję ją za pierwszą zasadę
dziennikarstwa. Przyznam, że zastosowanie jej w praktyce sprawdza się.
Co dokładnie oznaczają słowa „sprawdza się”? Mam swoich czytelników i
nie mam procesów. A te, które miałam – wygrałam.

To motto warsztatów dziennikarskich niech będzie więc przewodnią myślą wszystkich, którzy będą z nich korzystać.
Druga
zasada dziennikarstwa jest taka sama, jak dla wszystkich tekstów
pisanych. Jest nią wstęp, rozwinięcie i zakończenie, ale to chyba wie
każdy, kto w życiu napisał choć jedno wypracowanie. Oczywiście są
wyjątki, ale one tylko potwierdzają regułę.

Trzecia
zasada dziennikarstwa jest taka, że trzeba wyobrazić sobie czytelnika.
Inaczej piszemy dla dziecka, inaczej dla nastolatka, inaczej dla
dorosłego, jeszcze inaczej dla robotnika, a zupełnie inaczej dla
profesora. Innym językiem posługuje się prasa kobieca, a innym męska.
Jeszcze inny język mają pisma wędkarskie, a zupełnie inny erotyczne.
Słowem: ustalamy kim jest czytelnik. Dzieckiem? Wędkarzem? Robotnikiem?

A
teraz, jeśli już poznałeś te trzy zasady, a chcesz dowiedzieć się
więcej, czyli jak pisać, o czym pisać, jak redagować teksty – zgłoś się.
Może będziemy mogli ci pomóc.

Termin szkolenia: 4 czerwca 2014 r., w godz. 9.30-17.00
Miejsce: Warszawa

Koszt udziału jednej osoby: 350
zł od osoby + 23 proc. VAT (koszt obejmuje: udział w szkoleniu,
materiały szkoleniowe, serwis kawowy, obiad, certyfikat uczestnictwa).
Przy zgłoszeniu minimum 3 osób z danej firmy – koszt uczestnictwa wynosi
300 zł od osoby.

Kontakt w sprawie szkoleń:
Ewa Zając: ewa_zajac@rynek-ksiazki.pl
Ewa Tenderenda-Ożóg: ewa@rynek-ksiazki.pl
tel. 22 828 36 31, tel./ faks 22 827 93 50
www.rynek-ksiazki.pl/szkolenia