Jedno z najsłynniejszych zdań świata, rozpoczynające siedemnastowieczną hiszpańską powieść pt. „Przemyślny szlachcic don Kichot z Manczy” Miguela de Cervantesa, brzmi tak:
En un lugar de la Mancha, de cuyo nombre no quiero acordarme, no ha mucho tiempo que vivía un hidalgo de los de lanza en astillero, adarga antigua, rocín flaco y y galgo corredor.
W przekładzie Walentego Zakrzewskiego czytamy:
W mieścinie pewnej, prowincji Manchy, której nazwiska nie powiem, żył niedawnymi czasy hidalgo pewien, z liczby tych, co to prócz spisy u siodła, szabliska starego, szkapy chudziny i paru gończych, niewiele co więcej mają.
Edward Boyé tłumaczy:
W prowincji La Mancza, w małym miasteczku, którego nazwy teraz przypominać teraz nie chcę, żył niedawnymi czasy pewien hidalgo, z tych co za cały dobytek mają kopię u siodła, starożytną tarczę, chudą szkapę i jednego charta.
Anna Ludwika Czerny i Zygmunt Czerny proponują zaś:
W pewnej miejscowości Manczy, której nazwy nie mam ochoty sobie przypominać, żył niedawno temu pewien szlachcic, z tych, co mają kopię w tulei, starodawną tarczę, chudą szkapę i gończego charta.
W 2015 wydano powieść w przekładzie Wojciecha Charchalisa i pierwsze zdanie powieści brzmi tam tak:
W pewnej wiosce Manczy, której nazwy nie mam ochoty sobie przypomnieć, nie tak dawno żył szlachcic z tych, co to mają wiszącą na kołku kopię, starą tarczę, suchą chabetę i łownego charta.
Bez względu na to czyj przekład akurat mamy pod ręką, warto w czytaniu się zapamiętać i nad książką tą „całe noce, od wieczora do rana, i całe dnie, od rana do wieczora” spędzać.
Od 1 czerwca 2018 roku trwa akcja codziennego czytania jednego rozdziału powieści. Każdego dnia czytelniczki i czytelnicy dzielą się swoimi uwagami i komentarzami na Twitterze, używając hashtagu #Cervantes2018. Ta nowa forma dyskusyjnego klubu książki dzięki technologii skupia czytających z różnych stron świata (na czytelniczej mapie zaznaczono dwadzieścia krajów, w których czyta się o przygodach Don Kichota). Taka promocja czytelnictwa łączy ludzi różnych kultur, religii, zawodów i jest jedną z najciekawszych inicjatyw rozwijających się w mediach społecznościowych.