Biblioteka Analiz, Kancelaria Patrimonium oraz Kancelaria Adwokacka Lassota i Partnerzy zapra-szają do udziału w szkoleniu ” TYTUŁ, POMYSŁ, LOGOTYP, SZATA GRAFICZNA – CO I JAK MOŻEMY CHRONIĆ W DZIAŁALNOŚCI WYDAWNICZEJ”.

 
W programie m.in.: nieuczciwa konkurencja w działalności wydawniczej, omówienie zagadnień obejmujących takie dziedziny prawa jak: ochrona baz danych, prawo autorskie czy prawo znaków towarowych, jakie tytuły chronić i w jaki sposób, jakie umowy zawierać z twórcami  logotypów, a jakie na zakup znaków towarowych, czy prawo autorskie chroni pomysł, jak zabezpieczać dowody w przypadku naruszeń oraz przykłady „z życia” oraz orzeczenia sądów.

Adresaci szkolenia: szkolenie kierowane jest do redaktorów, właścicieli i pracowników domów wydawniczych, agencji reklamowych, agencji public relations, agencji literackich, kadry zarządza-jącej, product managerów, pracowników działów marketingu i public relations, pracowników dzia-łów handlowych, twórców portali internetowych, tłumaczy oraz innych osób zajmujących się i zain-teresowanych problematyką prawa własności intelektualnej.

 

Plan szkolenia:

A. Wprowadzenie – różne systemy ochrony elementów istotnych w działalności twórczej
1. Prawa autorskie – mocne i słabe strony ochrony autorskoprawnej.
2. Co to jest własność przemysłowa i jakie ma znaczenie w działalności wydawniczej?
3. Nieuczciwa konkurencja w działalności wydawniczej.
4. Czy twórczość może być chroniona jak dobra osobiste?
5. Czy regulacje dotyczące ochrony konsumentów mają znaczenie w przypadku tytułu, logoty-pu, pomysłu, szaty graficznej czy edycji? Co to są nieuczciwej praktyki rynkowe?

B. Ochrona tytułu
1. Jakie tytuły powinniśmy chronić, jakie chronić możemy i w jaki sposób?
2. Co należy sprawdzić przed wprowadzeniem tytułu na rynek?
3. Dlaczego prawo autorskie nie jest wystarczające dla ochrony tytułu?
4. Ochrona tytułu w prawie własności przemysłowej – znaki towarowe.
a. Jaki zakres wyłączności daje świadectwo ochronne na znak towarowy?
b. Od kiedy uzyskujemy ochronę znaku towarowego i na jak długo?
c. Co jest istotne przy zgłaszaniu znaków towarowych w działalności wydawniczej?
d. Dlaczego warto wiedzieć co to jest znak wspólnotowy, rejestracja międzynarodowa?
e. Znak słowny czy słowno-graficzny? Co to są klasy towarów i usług?
f. Ochrona tytułów w sieci.
g. Jakie umowy zawieramy na zakup tytułów – znaków towarowych?
4.  Ochrona tytułu w prawie konkurencji – naśladownictwo, wprowadzenie w błąd, wykorzysta-nie renomy, przejęcie klienteli.
5. Tytuł/nazwa jako dobro osobiste.

C. Ochrona logotypu
1. Logotyp jako utwór plastyczny – co w przypadku logotypu pozostaje pod ochroną prawa au-torskiego?
2. Logotyp w prawie własności przemysłowej.
a. Logotyp jako znak towarowy słowno-graficzny/graficzny.
b. Logotyp jako wzór przemysłowy.
c. Nowa wersja starego logotypu – jak ją chronić?
3. Ochrona logotypu a czyny nieuczciwej konkurencji – naśladownictwo, wprowadzenie w błąd, nieuczciwa reklama, wykorzystanie renomy.
4. Logotyp jako dobro osobiste.
5. Jakie umowy podpisywać z twórcami logotypów?
6. Jak kupujemy prawa do logotypu?

D. Ochrona pomysłu
1. Czy pomysł można chronić?
2. W jaki sposób możemy chronić pomysły? Jakie elementy pomysłu mogą podlegać ochronie?
3. Czy prawo autorskie może chronić pomysł? Pomysł a forma, idea abstrakcyjna a idea konkretna.
4. Pomysł jako dobro osobiste?
5. Umowna ochrona pomysłu.
6. Ochrona pomysłu a czyny nieuczciwej konkurencji.
a. Jakie naśladowanie pomysłu jest bezprawne?
b. Czy pasożytnictwo jest dozwolone?
7. Nieuczciwe praktyki rynkowe a korzystanie z cudzego pomysłu.

E. Ochrona szaty graficznej
1. Szata graficzna jako utwór.
2. Czy elementy szaty graficznej mogą być chronione przez prawa własności przemysłowej –  znaki towarowe, wzory przemysłowe.
3. Ochrona szaty graficznej w prawie nieuczciwej konkurencji.

F. Ochrona edycji
1. Jak jest chroniona edycja?
2. Prawa pokrewne do wydań naukowych i krytycznych.

G. Podsumowanie
1. Charakterystyka umów dotyczących tytułów, logotypów, “pomysłu”, szaty graficznej, edycji.
2. Roszczenia w przypadku naruszeń.
a. Odpowiedzialność karna.
b. Odpowiedzialność cywilna:
– czego możemy żądać,
– co musimy wykazać,
– jak zabezpieczać dowody.
3. Najnowsze orzecznictwo polskie i europejskie. 
4. Ostatnie oraz planowane zmiany omawianych ustaw.

 

Osoby prowadzące szkolenie:

Joanna Hetman-Krajewska – adwokat i radca prawny, członek Izby Adwokackiej w Warszawie oraz Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Absolwentka studiów prawniczych na Wy-dziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów magisterskich o specjalno-ści kultura amerykańska w Ośrodku Studiów Amerykańskich UW. Ukończyła liczne kursy do-kształcające, m.in. z zakresu prawa autorskiego, ochrony baz danych, prawa konsumenckiego, prawa pracy, prawa upadłościowego, prawa spółek, prawa europejskiego. Autorka publikacji “Prawo Lan-ga. Ustawowa regulacja cen książek”, skryptu “Podstawy prawa własności intelektualnej” oraz wprowadzenia do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a także wielu artykułów trak-tujących o aktualnych problemach prawnych, ukazujących się na łamach “Rzeczpospolitej”, “Bi-blioteki Analiz” i “Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Prowadzi praktykę zawodową w Kancelarii Prawniczej PATRIMONIUM w Warszawie, specjalizującej się w prawnej obsłudze rynku wydaw-niczego oraz innych podmiotów zaangażowanych w obrót prawami autorskimi. Zajmuje się działal-nością szkoleniową, prowadząc szkolenia i konferencje z zakresu prawa własności intelektualnej. Wykładowca na Studiach Podyplomowych “Edytorstwo i Rynek Książki” w Warszawskiej Wyż-szej Szkole Humanistycznej im. Bolesława Prusa w Warszawie, ponadto wykładowca prawa wła-sności intelektualnej na studiach dziennych i zaocznych tej uczelni. Członek Komisji Prawa Autor-skiego przy Ministrze Kultury. Obecnie w trakcie przygotowywania rozprawy doktorskiej w Insty-tucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

Joanna Lassota – adwokat, prowadzi praktykę zawodową w Kancelarii Adwokackiej Lassota i Part-nerzy we Wrocławiu. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego (1997). Ukończyła studia podyplomowe z zakresu prawa własności niematerialnej (D.E.A. de droit de creactions immaterielles) na Uniwersytecie Montepellier I we Francji (1998/1999). Doświadcze-nie zawodowe zdobyła m.in. w trakcie staży w kancelariach prawno-patentowych w Niemczech (1995) i Stanach Zjednoczonych (1996) oraz jako współpracownik krakowskiej Kancelarii Adwo-kackiej Traple, Konarski i Podrecki s.c. (od 2000 r.). Dotychczasowe doświadczenie zawodowe Joanny Lassoty obejmuje obsługę prawną oraz reprezentację w postępowaniu sądowym m.in. stacji telewizyjnych, nadawców radiowych, organizacji zbiorowego zarządu prawami autorskimi i po-krewnymi, instytucji kultury, wydawnictw, producentów filmowych i telewizyjnych, agencji rekla-mowych, firm komputerowych i internetowych, spółek należących do międzynarodowych holdin-gów, jak również obsługę indywidualnych twórców, autorów i artystów wykonawców.
 
Marcin Lassota – adwokat, członek Okręgowej Izby Adwokackiej w Krakowie. Absolwent Wy-działu Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego (2001). W ramach studiów na Uniwer-sytecie Jagiellońskim ukończył Szkołę Prawa Niemieckiego, prowadzoną we współpracy z uniwer-sytetami w Moguncji i Heidelbergu. Uczestniczył w licznych polsko-niemieckich seminariach prawniczych, m.in. z zakresu prawa energetycznego i prawa mediów. W 2002 roku ukończył pody-plomowe Studium Prawa Autorskiego, Wydawniczego i Prasowego w Instytucie Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2004 roku na Johannes Guten-berg Universität Mainz w Niemczech zdobył tytuł naukowy Magister Legum (LL.M.), broniąc pracę z zakresu prawa zamówień publicznych. Specjalizuje się w sprawach z zakresu prawa mediów i prawa autorskiego oraz prawa konkurencji. Doświadczenie zawodowe zdobył m.in. podczas prak-tyki i pracy w spółce partnerskiej Kubas, Kos – Adwokaci w Krakowie oraz stażu zagranicznego w kancelarii Dr. Petereit & Armbrüster w Moguncji (RFN).

Informacje organizacyjne:

 
Termin szkolenia: 23 listopada 2009 roku.

Miejsce: Warszawa, DW Bellona, ul. Grzybowska 77

Czas szkolenia: 7,5 godz. (9.00 – 16.30), w tym dwie przerwy kawowe oraz przerwa obiadowa

Koszt udziału jednej osoby: 750 zł (koszt obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, obiad, certyfikat uczestnictwa). Zgłoszenie większej ilości osób z danej firmy oznacza korzystne rabaty (szczegóły na załączonych formularzu zgłoszeniowym.

Zgłoszenia przyjmujemy do 16 listopada 2009 roku.

Kontakt w sprawie szkoleń:

Ewa Zając, ewa_zajac@rynek-ksiazki.pl, tel. (22) 828 36 31, 826 73 54                                 

Ewa Tenderenda-Ożóg, ewa@rynek-ksiazki.pl, tel. (22) 828 36 25 (26)

Organizator: Biblioteka Analiz Sp. z o.o., firma działająca na rynku książki od ponad dziesięciu lat, od ponad pięciu lat prowadząca działalność szkoleniową. Prowadzenie naszych kursów powierzamy profesjonalistom, praktykom, którzy na co dzień udowadniają swe doskonałe umiejętności w danej dziedzinie, znakomicie zorientowanym w specyfice branży wydawniczo-księgarskiej.