Czwartek, 23 listopada 2006
Opis z publikacji Łukasza Gołębiewskiego pt. "Rynek książki w Polsce. Edycja 2006"
Dom Wydawniczy Bellona Przedsiębiorstwo Państwowe 00-844 Warszawa, ul. Grzybowska 77, tel. (022) 6204972, fax (022) 6522695, http://www.bellona.pl, e-mail biuro@bellona.pl Przychody Bellony wyniosły w 2005 roku 26,99 mln zł, z czego na sprzedaż książek przypadło 24,64 mln zł. Oznacza to spadek sprzedaży o 14 proc. w stosunku do wyników z roku 2004 (28,6 mln zł). Wydawnictwo opublikowało 261 tytułów, z czego 192 stanowiły pierwsze edycje. Łącznie nakłady książek wyniosły 1,68 mln egz. (z kalendarzami 2,89 mln egz.), sprzedano 2,45 mln egz. (980 tys. kalendarzy i 1,37 mln egz. książek). Oficyna wypracowała zysk netto w wysokości 1,02 mln zł. Średnia cena książki to 17,50 zł. Na koniec roku w wydawnictwie zatrudnione były 93 osoby. Bellona jest nie tylko wydawcą książek, ale ma też w swojej ofercie czasopisma, prowadzi księgarnie i kluby książki. Spadek obrotów i sprzedaży należy wiązać ze spadkiem średniej wysokości nakładów o 37,5 proc., z poziomu 17,7 tys. egz. (bez kalendarzy – 6,6 tys.) do 11,1 tys. egz. (bez kalendarzy – 5,6 tys.). Mimo spadku łącznych przychodów i liczby wydawanych tytułów firma zanotowała poprawę wskaźników ekonomicznych, wzrost zysku i rentowności. Wszystko dzięki poprawie efektywności sprzedaży, zwiększeniu atrakcyjności oferty wydawniczej i poprawie ściągalności należności. Wydawnictwo cały czas jest własnością Skarbu Państwa, podlega Ministerstwu Obrony Narodowej. W sierpniu 2003 roku szef resortu wyraził zgodę na prywatyzację Bellony. Prawdopodobnie firma zostanie sprywatyzowana przez pracowników z udziałem inwestora zewnętrznego. W tym celu powołana została osobna spółka, prywatyzacja wymaga jednak zgody Rady Ministrów z uwagi na wysokie przychody.Bellona ma bardzo szeroką ofertę wydawniczą, ale specjalizuje się w książkach o tematyce wojskowej oraz w publikacjach historycznych (stanowią one ponad 40 proc. oferty). Mniejszy popyt na książkę historyczną oficyna równoważy stałym poszerzaniem oferty – o beletrystykę, poradniki, literaturę dziecięcą i młodzieżową, książki edukacyjne. W 2005 roku książki dawały już ponad 91 proc. (w roku 2004 było to 85 proc.) przychodów i udział ten z roku na rok wzrasta z uwagi na coraz słabsze wyniki należących do firmy czasopism. W 2005 roku najlepiej sprzedającymi się tytułami były przede wszystkim pozycje związane z rocznicą zakończenia II wojny światowej, np. „Wojsko polskie w II wojnie światowej” – 12 tys. egz., „II wojna światowa” – 9,5 tys. egz. Nie da się ukryć, że skorzystaliśmy z pewnego tematu, jaki się pojawił. Wiodącymi tytułami były tu albumy „Wojsko Polskie w II wojnie światowej” i „II wojna światowa”, ale także książki nieco skromniejsze, czyli „Mroczne sekrety II wojny światowej”, „Berlin 1945” z serii „Historyczne Bitwy” oraz powieść Alana Fursta „Polski oficer” – mówi Waldemar Michalski, szef działu marketingu Bellony . Dużą sprzedaż zanotował tytuł poradnikowy „Encyklopedia psów” – 16 …
Wyświetlono 25% materiału - 425 słów. Całość materiału zawiera 1701 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się