Wtorek, 28 listopada 2006
Opis z publikacji Łukasza Gołębiewskiego pt. "Rynek książki w Polsce. Edycja 2006"
Muza S.A.00-590 Warszawa, ul. Marszałkowska 8,tel. (022) 6211775, fax (022) 6292349, http://www.muza.com.pl, e-mail muza@muza.com.pl W sierpniu 2006 roku Muza odkupiła 50 proc. udziałów w wydawnictwie Wilga. Było to sfinalizowaniem ciągnących się przez ponad rok rozmów. W nowym, dwuosobowym, zarządzie wydawnictwa znaleźli się Jan Wojniłko i Włodzimierz Czarzasty. Wiadomo, że tak jak różnią się nasze oferty, tak różni się sposób sprzedaży. Inaczej sprzedaje się literaturę i albumy, inaczej książkę dziecięcą. Muza ma lepiej opanowane tradycyjne kanały dystrybucji, Wilga markety – mówi Jan Wojniłko . Upraszczając, można powiedzieć, że Wilga do budowania planu wydawniczego wychodzi „odrynkowo”, Muza „odproduktowo”. Większe zmiany zajdą w obrębie pracy przedstawicieli handlowych obu wydawnictw, a nie zarządzania nimi. Wilga nie była do tej pory zbyt mocna w naszych kanałach dystrybucji, nas natomiast nie było prawie w ogóle w tych, w których dystrybuowała swoje produkty Wilga, mówię tu o sieciach supermarketów – uzupełnia Marcin Garliński, prezes Muzy.Wydawnictwo Muza w 2005 roku już po raz czwarty z rzędu odnotowało spadek przychodów ze sprzedaży książek. Spadek wyniósł 11 proc., ale w porównaniu z rokiem 2001 oraz latami 1998 - 1999, Muza utraciła aż 33 proc. sprzedaży. Spadki następują pomimo poszerzania oferty – w 2005 roku Muza opublikowała 311 tytułów, w tym 194 pierwsze wydania (305 i 167 w roku poprzednim). Znacząco, bo aż o 43 proc., wzrósł wydrukowany nakład książek – 1,43 mln egz. i o 23 proc. wzrosła sprzedaż egzemplarzowa – 1,23 mln egz. Spadek przychodów wynika przede wszystkim z reorganizacji oferty, w której jest znacznie więcej beletrystyki, a mniej publikacji albumowych, i obniżenia średniej ceny książek Muzy, gdyż nawet beletrystyka ukazuje się najczęściej w tańszych oprawach broszurowych – w ekskluzywnej serii „Biblioteka Bestsellerów” ukazują się pojedyncze tytuły, w miejsce eleganckiej serii „VIP” pojawiła się w mniejszym formacie i miękkiej oprawie seria „Galeria”. Przy obecnej strukturze oferty Muzie trudno będzie powrócić do przychodów z końca lat 90. XX wieku, gdyż nawet rewelacyjna sprzedaż pojedynczych tytułów (w 2005 roku blisko 110 tys. sprzedanych egzemplarzy powieści „Cień wiatru” Carlosa Ruiza Zafóna) nie równoważy obrotu utraconego na pozycjach ilustrowanych.Wydawnictwo zakończyło rok zyskiem netto w wysokości 1,18 mln zł. Kapitały własne na koniec 2005 roku wzrosły nieznacznie – z 26,87 do 26,96 mln zł. Pod względem wielkości kapitałów i zasobów gotówkowych Muza jest jednym z najsilniejszych wydawnictw w Polsce, co pozwala jej na akwizycje, które wydają się być nieuchronne, zważywszy na stale notowany spadek przychodów z własnej produkcji. Na aktywa trwałe (ponad 3,5 mln zł) składała się głównie inwestycja w obiekt rekreacyjno-sportowy w Spale. Muza podjęła decyzję o tej inwestycji, poszerzając jednocześnie zakres działalności spółki w 2003 roku, wynika ona z potrzeby zagospodarowania Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Muza jest zakładem pracy chronionej i podatek dochodowy od osób fizycznych pozostaje w spółce w formie ZFRON). Hotel „Mościcki” w Spale został otwarty pod koniec 2005 roku, zarządza nim spółka zależna, w 100 proc. należąca do Muzy.Łączne przychody Grupy Kapitałowej Muzy w 2005 roku wyniosły 17,53 mln zł (rok wcześniej – 19,61 mln zł). Konsolidowane były spółki: Muza S.A., Polska Dystrybucja Książek S.A., Muza Szkolna Sp. z o.o. oraz Polska Grupa Wydawnicza S.A., która nie prowadzi działalności gospodarczej. W 2000 roku Grupa Kapitałowa realizowała 170 mln zł przychodu, a w 2001 ponad 150 mln zł. Ogromny spadek przychodów wiąże się ze sprzedażą przez PDK niemal wszystkich aktywów – udziałów i akcji w hurtowniach: Wkra, Polmap i Fis. W rezultacie PDK niemal nie prowadziło od 2003 roku sprzedaży, zmieni się to począwszy od 2006 roku, gdyż to właśnie PDK zarządza obiektem w Spale. Właścicielem hurtowni wchodzących wcześniej w skład PDK zostały Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 28 lutego 2003 roku we Wkrze nastąpiło podwyższenie kapitału o łączną kwotę 11,28 mln zł. W wyniku tej operacji oraz …
Wyświetlono 25% materiału - 607 słów. Całość materiału zawiera 2429 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się