Piątek, 24 marca 2017
List otwarty do MKiDN
List otwarty w sprawie projektu ustawy o "Jednolitej Cenie Książki".  Szanowny Panie Ministrze, w nawiązaniu do Pańskiej prośby i postulatu jak najszerszej dyskusji na temat projektu ustawy o ?jednolitej cenie książki? postanowiliśmy wyrazić naszą opinię w odniesieniu do rzeczonego tematu. Novae Res jest największym wydawnictwem dziełowym na Pomorzu, któremu od początku działalności przyświeca idea wspierania świeżej polskiej literatury oraz pomoc debiutantom w zaistnieniu na rodzimej scenie literackiej. Dotychczas opublikowaliśmy blisko 1300 tytułów. Począwszy od 2011 roku nasza oficyna organizuje również konkurs ?Literacki Debiut Roku?, który ma za zadanie wspierać najzdolniejszych polskich autorów i który rokrocznie odbywa się pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W związku z tym, że jesteśmy wydawnictwem, które z jednej strony publikuje pisarzy o ugruntowane pozycji rynkowej, z drugiej zaś aktywnie wspiera literackie debiuty, chcielibyśmy podzielić się naszymi spostrzeżeniami na temat ustawy zarówno w odniesieniu do książek pisarzy znanych, jak i tych, którzy dopiero zadebiutowali - są to bowiem dwa zupełnie różne produkty kultury w ujęciu marketingowym. W toku wewnętrznych rozważań i dyskusji nad projektem ustawy wyłoniły nam się dwie konkluzje: 1) Uważamy, że regulacja ceny książki nie może istnieć w oderwaniu od równie ważnego elementu kompozycji marketingu mix, jakim jest dystrybucja na rynku książki. 2) Uważamy, że ustawa wprowadzająca ujednolicenie ceny książki jeszcze bardziej ograniczy debiutującym twórcom dostęp do rynku wydawniczego. Uzasadnienie konkluzji nr 1: Odnosimy wrażenie, że w toku dyskusji publicznej na temat projektu ustawy o ?jednolitej cenie książki? wielu z jej uczestników pomija element, który powinien być kluczowy, a mianowicie wysokość marży firm dystrybucyjnych. Należy wskazać, że ujednolicając cenę detaliczną książki bez regulacji marży dystrybutorów hurtowych, tak naprawdę pozostawiamy w gestii tychże firm decyzję dotyczącą ceny książki dla klienta końcowego, a więc w tym zakresie nic się nie zmienia względem stanu obecnego. Ustawa bowiem, zakładając jednolitą cenę ustalaną przez wydawców (od których dystrybutorzy kupują książki za cenę okładkową minus rabat hurtowy rzędu 50-60%), nie bierze pod uwagę prawdziwego kreatora cen książek na rynku, którym są dystrybutorzy, duże sieci księgarskie i największe księgarnie internetowe, które w zależności od swoich kosztów własnych i polityki, dzielą się "nadpodażą" marży z czytelnikami, skąd też biorą się o wiele niższe niż okładkowe ceny rynkowe książek. Pobożnym życzeniem wydają się być uwagi, które sugerują, że w momencie podjęcia przez ustawodawcę decyzji o wprowadzeniu jednolitej ceny książki, dystrybutorzy …
Wyświetlono 25% materiału - 379 słów. Całość materiału zawiera 1518 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się