Poniedziałek, 12 czerwca 2023
Zarówno po tytuły drukowane, jak i cyfrowe

Agencja badawcza Kantar Polska oraz spółka Polskie Badania Czytelnictwa zaprezentowały najnowsze wyniki badań, które – wzorem rozwiązań stosowanych na świecie – pokazują prasę jako medium wielokanałowe oraz wykazują, że zasięg prasy w ostatniej dekadzie nie zmienił się, za to zmieniają się platformy czytania prasy.

“Wzrastająca temperatura medialnych debat sprzyja także publicznym dywagacjom na temat roli, jaką w tych debatach odgrywają poszczególne media. Niektóre z tych dywagacji, a nawet wyniki niektórych badań muszą jednak budzić zdumienie, zwłaszcza wydawców prasy i dziennikarzy. Publikowane czasem dane nie mają bowiem nic wspólnego z faktycznym zasięgiem prasy, która dociera do 85 proc. Polaków w wieku 15–75 lat czyli 25,1 mln osób” – czytamy w komentarzu.

Badania PBC dowodzą, że faktyczny zasięg prasy mierzy się dziś zasięgiem wydań drukowanych oraz zasięgiem wydań cyfrowych. W populacji 15-75 lat 50,2 proc. Polaków czyta prasę drukowaną a 74,5 proc. Polaków prasę cyfrową, w tym 30,4 proc. na komputerze stacjonarnym a 69,2 proc. na urządzeniach mobilnych.

Tytuły prasowe zgłaszane są dziś w rejestrach sądowych zarówno jako tytuły drukowane, jak i cyfrowe. Wydawcy prowadzą biznes w postaci wydań drukowanych, e-wydań, subskrypcji cyfrowych, aplikacji mobile czy stron www. Każda z tych form jest dzisiaj prasą i w zależności od strategii wydawcy wydają swoje tytuły we wszystkich tych formach lub tylko w wybranych.

Badania wykonywane są na reprezentatywnej próbie 23 tysięcy osób rocznie i prowadzone są w sposób ciągły.

Podaj dalej
Autor: ET
Źródło: IWP