Piątek, 13 czerwca 2003
Trwa dyskusja na temat przywrócenia drukowanych cen katalogowych. Z wypowiedzi niektórych zwolenników przeprowadzania tej operacji można wywnioskować, że drukowane ceny detaliczne doprowadzą naszą branżę niemal do Krainy Szczęśliwości. Śmiem w to wątpić. Jako ten, który przyczynił się w 1989 roku do wprowadzania cen zbytu stwierdzam, że nie była to decyzja nagła i nieprzemyślana. Po prostu przez pewien czas moje wydawnictwo starało się zaspokoić oczekiwania zarówno hurtu, jak i detalu księgarskiego powiększając stopniowo udzielany im rabat. Mówiło się wówczas o rosnących kosztach działania hurtu i niezbędnych środkach na promocję w detalu. Jednakże po każdorazowym zwiększaniu rabatu pojawiały się kolejne żądania, natomiast nie szły za tym konkretne deklarowane działania, a wprost przeciwnie. To właśnie doprowadziło do podjęcia decyzji o wprowadzeniu cen zbytu (by każdy mógł naliczać sobie marżę według własnych potrzeb) z zamiarem powrotu do cen detalicznych w najodpowiedniejszym do tego czasie. Uważam, że taki czas jeszcze nie nadszedł i aby się w tym upewnić niedawno do kilkudziesięciu partnerów handlowych rozesłaliśmy ankiety o treści: 1. Czy obecna sytuacja na rynku książki sprzyja przywróceniu i drukowaniu cen detalicznych? 2. Jakie powinny być rabaty: a) dla hurtu b) dla detalu. Na pierwsze pytanie znakomita większość ankietowanych wypowiedziała się pozytywnie (w kilku przypadkach z zastrzeżeniem, by nastąpiło to po uporządkowaniu rynku lub po wprowadzeniu euro). Natomiast odpowiedzi na drugie pytanie udowodniły, że operacja ta nie jest taka prosta, jak by się wydawało. Otóż propozycje rabatu dla hurtu kształtowały się na poziomie 8-20 proc., a dla detalu 20-50 proc., czyli całkowity rabat wg nadesłanych propozycji powinien mieścić się pomiędzy 28 a 70 proc. Jednocześnie tajemnicą poliszynela jest to, że niektóre księgarnie stosują narzut do ceny hurtowej nawet w wysokości 60-90 proc., podczas gdy inni dostosowują się do ograniczonych możliwości nabywczych swoich klientów. Aby nie traktować takich liczb jak koncertu życzeń, …
Wyświetlono 25% materiału - 294 słów. Całość materiału zawiera 1176 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się