W 2023 roku do warszawskiego Biura Rzeczy Znalezionych trafiło 10,7 tys. rzeczy – o 1,3 tys. więcej niż rok wcześniej – informuje stołeczny ratusz.
Warszawiacy gubili głównie dokumenty, telefony, zegarki i elektronikę, w tym czytniki e-booków.
Na ul. Dzielną 15, gdzie znajduje się stołeczne Biuro Rzeczy Znalezionych, przyniesiono w ubiegłym roku aż 54 sztuki tych urządzeń.
Przedmioty dostarczają przede wszystkim instytucje – policja, straż miejska, Metro Warszawskie, Lotnisko Chopina czy centra handlowe.
Aby odebrać zagubione przedmioty w miejskim biurze przy ul. Dzielnej 15, należy przedstawić dowód zakupu lub inny dokument poświadczający własność. Kiedy jest to niemożliwe (np. w przypadku obrączki, zegarka czy pierścionka) – konieczne będzie dokładne opisanie zguby, określenie jej cech szczególnych oraz wskazanie okoliczności i potencjalnego miejsca zagubienia.
Biuro przypomina, że rzeczy są przechowywane przez dwa lata od dnia znalezienia. Po tym terminie prawo własności przechodzi na znalazcę, o ile odbierze rzecz w terminie 21 dni. W przypadku nieodebrania rzeczy ich właścicielem staje się na mocy art. 19 ust. 1 ustawy o rzeczach znalezionych m.st. Warszawa. Rzeczy te są nieodpłatnie przekazywane komórkom organizacyjnym Urzędu, jednostkom pomocniczym lub jednostkom organizacyjnym m.st. Warszawy.
Ogłoszenia na temat zagubionych przedmiotów publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy informacyjnej Biura Rzeczy Znalezionych oraz Elektronicznej Tablicy Ogłoszeń Urzędu m.st. Warszawy.