Niedziela, 2 listopada 2008


Dom Wydawniczy Rafael s.c.


31-444 Kraków, ul. Ostatnia 1 C

(012) 418 80 70, fax (012) 4111452, http://www.rafael.pl, www.gloria24.pl, e-mail wydawnictwo@rafael.pl, biuro@gloria24.pl

 

Po kryzysie 2005 roku, kiedy przychody oficyny spadły o 33 proc., do 2,8 mln zł, nie ma już śladu. W 2006 roku wyniosły one 4,5 mln zł, a w 2007 wzrosły do 5,03 mln zł (o 11 proc.). Opublikowano 50 tytułów, z czego 39 stanowiły pierwsze wydania. Łącznie nakłady wyniosły 643 tys. egz., sprzedano ponad 536 tys. egz. publikacji w średniej cenie zbytu 9,38 zł. W oficynie zatrudnionych było 25 etatowych pracowników, pięciu więcej niż rok wcześniej.


Oferta Rafaela ma bardzo szeroki charakter. Składa się na nią literatura homiletyczna, naukowa, tytuły poświęcone zagadnieniom historii Kościoła, modlitewniki, poradniki, książki z zakresu duchowości, świadectwa, plakaty, naklejki, gadżety i płyty DVD. Oficyna współpracuje głównie z autorami krakowskimi. Od momentu powstania w 2000 roku wydała blisko 300 tytułów. W 2007 roku 90 proc. przychodów pochodziło ze sprzedaży
literatury religijnej, natomiast po 5 proc. przypadło na książkę dziecięcą i beletrystykę dla dorosłych.


Rafael dystrybuuje swoje publikacje w oparciu o trzy kanały. Pierwszy stanowią hurtownie i księgarnie religijne. Drugi to sprzedaż na tzw. rynek świecki, za pośrednictwem firm dystrybucyjnych i księgarni. Ostatni oparty jest na sprzedaży bezpośredniej, przez Internet, do klientów indywidualnych. Książki Rafaela można kupić m.in. ze strony Rafael.pl oraz księgarni Gloria24.pl, należącej do tych samych właścicieli.
Docieramy do ok. 2000 księgarń, z czego do ok. 100 bezpośrednio. System podzielony jest na trzy kanały: księgarnie specjalistyczne, czyli religijne, księgarnie ogólnotematyczne i punkty sprzedaży przy parafiach. Tak jest od lat. Z dystrybutorów „katolickich” na skalę ogólnopolską rozprowadzają nas Rhema i Dystrybucja Książek. Z dużych dystrybutorów współpracujemy z Azymutem, Firmą Księgarską braci Olesiejuków… Do Empiku książki Rafaela dostarcza PW Pakt – relacjonuje Marek Kotas, dyrektor marketingu Rafaela
. W 2007 roku w Krakowie powstał sklep firmowy Rafael.


Podstawę oferty stanowią pomoce duszpastersko-katechetyczne, a także trzy tytuły prasowe: „Dobre Nowiny”, „Śladami” oraz „Sekty i Fakty”.


Dom Wydawniczy Rafael był jednym z tych, które skorzystały z boomu na „tytuły papieskie” – w 2005 roku jednym z najlepiej sprzedających się tytułów była książka „Jan Paweł II poza protokołem” (117 tys. egz.). Najwyższą sprzedaż w 2006 roku osiągnął
Rachunek sumienia dla dorosłych” sprzedany w nakładzie 206 tys. egz. Dużą popularnością cieszyły się również: „Rok po odejściu…” – 44 tys. egz., „Benedykt XVI w Polsce – Trwajcie mocni w wierze” – 36 tys. egz. Wydarzeniem 2007 roku było wydanie w listopadzie oraz sprzedaż książki „Papież i jego generał” – 62 tys. egz. do końca roku. Najlepiej sprzedającym się w tym okresie tytułem był „Modlitewnik za wstawiennictwem Jana Pawła II” – 105 tys. egz. W grupie najpopularniejszych publikacji Rafaela w 2007 roku znalazły się także: „Dekalog dla Polaków” – 13,5 tys. egz., „Opowieść o Wielkim Papieżu” – 12,4 tys. egz., „Jan Paweł II poza protokołem” – 12,2 tys. egz., „Boże przykazania łatwe do zapamiętania” – 12 tys. egz., „Jan Paweł II poza protokołem – część druga. Uśmiech dla świata” – 11,6 tys. egz. oraz „Tajemnica męki Jezusa Zbawiciela” – 11,5 tys. egz.


Z nowości tego okresu warto wymienić także publikację „Okiem rzecznika” ks. Roberta Nęcka, rzecznika prasowego kurii krakowskiej.

 

Dom Wydawniczy Rafael istnieje od 2000 roku jako spółka cywilna. Właścicielami są Tomasz Balon-Mroczka i Halina Marchut, związani wcześniej z katolickim środowiskiem dziennikarsko-artystycznym w Krakowie.


Pierwszymi tytułami Rafaela były „Boży doping” (zbiór ponad 70 wywiadów z polskimi sportowcami o ich doświadczeniu religijnym w trakcie kariery sportowej) oraz „Pieśń nad pieśniami” (polscy muzycy mówią o najważniejszych wartościach w ich życiu i swoim przeżywaniu wiary).


Z inicjatywy Domu Wydawniczego Rafael powstał największy w Polsce wortal poświęcony książce religijnej Gloria24.pl, w ofercie którego jest blisko 10 tys. tytułów oraz gama innych produktów – od prasy po koszulki i gadżety. Wortal istnieje od kwietnia 2005 roku. Dziennie odwiedza go 4 tys. unikatowych użytkowników. Średnia miesięczna liczba odwiedzin w 2007 roku wynosiła ok. 100 tys. Na początku 2008 roku Grupa Gloria24.pl przejęła część aktywów firmy Prodoks, należącej do znanego biznesmena Romana Kluski.

 

Dom Wydawniczy Rafael – najważniejsze dane
 


 

Podaj dalej