Czwartek, 15 czerwca 2023
Wydania cyfrowe wydawcy dystrybuują samodzielnie

Izba Wydawców Prasy – na podstawie danych o nakładach tytułów prasowych uzyskiwanych od wydawców – zbadała strukturę udziału poszczególnych firm kolporterskich w rynku dystrybucji prasy.

Z danych za luty 2023 roku wynika, że największy udział w rynku ma Kolporter: 58,74 proc. Dla porównania: rok temu było to 57,81 proc, a to oznacza wzrost r/r o 0,93 proc.

Garmond Press z kolei posiada 20,44 proc. udziału, w porównaniu do 15,33 proc. w lutym roku ubiegłego.

Ruch posiadał 13,72 proc. nakładów (w lutym 20022 – 21,56 proc; spadek o 7,85 proc.).

Pozostałe firmy zagospodarowały 7,11 proc. (rok temu w lutym było to 5,29 proc.; wzrost rok do roku o 1,82 proc.).
Zbadano także wielkość sieci punktów sprzedaży detalicznej trzech największych kolporterów – według uzyskanych od nich przez Izbę informacji – Ruch w lutym 2023 roku posiadał ich 8,5 tys. (rok wcześniej było to 11,5 tys.). Garmond Press miał 13 858 punktów (rok wcześniej – 13,6 tys.), zaś najwięcej punktów miał Kolporter: 20 tys., choć i on nie ustrzegł się spadku: rok wcześniej miał 21 tys. punktów.

Przeanalizowano także kanały dystrybucji wydań cyfrowych. Na podstawie danych od wydawców ustalono, że dystrybucję tę wydawcy prowadzą w znacznym stopniu samodzielnie – własna dystrybucja to niemal 62 proc. całego rozpowszechniania płatnego wydań cyfrowych. Około 33 proc. łącznego udziału w rynku ma firma e-Kiosk poprzez swe platformy dystrybucyjne (e-Kiosk, e-Gazety i Nexto).

Publio, Amazon, AppStore, i Google Play mają łącznie ok. 2,5 proc. udziału, a dalsze 2,5 proc. to inne kanały dystrybucji wydań cyfrowych.

Podaj dalej
Autor: W, fot. Pixabay
Źródło: Wirtualnemedia.pl