Poniedziałek, 27 listopada 2006
Opis z publikacji Łukasza Gołębiewskiego pt. "Rynek książki w Polsce. Edycja 2006"
Media Rodzina Harbor Point Sp. z o.o. 61-657 Poznań, ul. Pasieka 24, tel. (061) 8203478, fax (061) 8203411, http://www.mediarodzina.com.pl, e-mail mediarodzina@mediarodzina.com.pl Rok 2005 Wydawnictwo Media Rodzina zamknęły obrotem w wysokości 8,6 mln zł, notując tym samym 63-proc. spadek w stosunku do roku 2004 (23,20 mln). Nakładcem oficyny ukazało się 101 tytułów, z czego 36 to pierwsze edycje. Łącznie nakłady wyniosły 518 tys. egz., sprzedano 445 tys. egz. Struktura sprzedaży przedstawiała się następująco: 60 proc. – książka dziecięca, 28 proc. – poradniki, 2 proc. – beletrystyka dla dorosłych. Na koniec roku w wydawnictwie zatrudnionych było 15 osób. Wyniki wydawnictwa Media Rodzina są zależne od wprowadzania do sprzedaży kolejnych tomów cyklu powieści Joanne K. Rowling „Harry Potter”. Pierwszy tom – „Harry Potter i kamień filozoficzny” – ukazał się nakładem oficyny w 1999 roku. Już w 2000 roku sprzedaż była ogromna – tom został wówczas sprzedany w liczbie 130 tys. egz. Sprzedaż drugiego – nowości z 2000 roku – zatytułowanego „Harry Potter i komnata tajemnic”, wyniosła w ciągu pierwszego roku ponad 110 tys. egz. Ale gigantyczny wzrost popularności Pottera przypadł na rok 2001, kiedy na rynku ukazały się tomy trzeci i czwarty. Ogromny sukces medialny sprawił, że wydawnictwo Media Rodzina w 2001 roku sprzedało 1,8 mln egz. książek o Potterze – 495 tys. egz. pierwszego tomu (z czego 100 tys. egz. kupił koncern Coca-Cola dla celów promocyjnych), 320 tys. egz. drugiego tomu i po 350 tys. egz. tomu trzeciego – „Harry Potter i więzień Azkabanu” oraz czwartego – „Harry Potter i czara ognia”. W 2001 roku obrót osiągnął rekordowy poziom 29,2 mln zł. W latach 2002 i 2003, kiedy wydawnictwo przygotowywało się do publikacji piątego tomu, obroty spadały odpowiednio o 68 proc. do 9,3 mln zł w 2002 roku – kiedy wydawnictwo sprzedawano po ok. 100 tys. egz. każdego tomu rocznie; następnie o 31 proc. do wartości 6,4 mln zł w roku 2003 – kiedy sprzedaż każdego tomu wahała się wokół 50 tys. egz. Szczerze mówiąc obawiałem się, że bez piątego tomu „Harry’ego Pottera” spadek będzie większy – tak komentował znaczny spadek obrotów z 2002 roku dyrektor i redaktor naczelny wydawnictwa Bronisław Kledzik . W styczniu 2004 roku ukazał się na rynku piąty tom – „Harry Potter i Zakon Feniksa” – w rekordowym nakładzie 600 tys. egz. – 500 tys. egz. w miękkiej i 100 tys. w twardej oprawie. Szybko przygotowano także dodruki. Ostatecznie w 2004 roku Media Rodzina sprzedała 473 tys. egz. piątego tomu w miękkiej i 114 tys. egz. w twardej oprawie. To właśnie było podstawową przyczyną osiągnięcia 260 proc. wzrostu w 2004 roku. Obrót ten zamknął się wartością 23,2 mln zł, a sprzedaż każdego z wcześniejszych czterech tomów wahała się w granicach 45 tys. egz. (ok. 35 tys. egz. w miękkiej i 10 tys. egz. w twardej oprawie). Szósty tom – „Harry Potter i Książę Półkrwi” – trafił do sprzedaży pod koniec stycznia 2006 roku w nakładzie 560 tys. egz., który okazał się niewystarczający. Można się spodziewać, że przychody w 2006 roku wzrosną w stosunku do roku 2004 trzykrotnie, zwłaszcza, że ogromnym sukcesem okazały się też edycje „Opowieści z Narnii” (w związku z kinową premierą pierwszego tomu sagi C.S. Lewisa). Wszystkie części „Harry’ego Pottera” ukazały się także w formie audio – tekst powieści czytany jest przez Piotra Fronczewskiego. Sukces książek o Harrym Potterze jest fenomenem na całym świecie. Autorka serii, Joanne K. Rowling, która w ciągu kilku lat zarobiła około miliard dolarów (532. miejsce na liście najbogatszych ludzi świata w 2004 roku), zapowiada, że cała seria obejmie 7 tomów. Wokół przygód Harry’ego Pottera budowana jest atmosfera pewnej niesamowitości. Dla rynku książki w Polsce bardzo ważne znaczenie ma sposób dystrybuowania kolejnych tomów „Pottera”. Przy okazji wprowadzenia piątego z nich Media Rodzina podpisała 13 listopada 2003 roku porozumienie z dystrybutorami, którzy złożyli największe zamówienia. W porozumieniu z wydawcą firmy: Bertelsmann Media, Diso, Empik, FK Jacek Olesiejuk, Grupa Matras, Azymut, Wikr oraz Wkra ustaliły, że: 1) cena detaliczna książki nie może różnić się od ceny wydrukowanej przez wydawcę na okładce o więcej niż 10 proc.; 2) sprzedaż detaliczna książki może rozpocząć się …
Wyświetlono 25% materiału - 669 słów. Całość materiału zawiera 2677 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się