Niedziela, 2 listopada 2008


Multico Oficyna Wydawnicza Sp. z o.o.


01-217 Warszawa, ul. Kolejowa 15/17, tel. (022) 6316809, fax (022) 6317230, www.multicobooks.pl, e-mail sekretariat@multicobooks.pl

 

W 2007 roku oficyna zanotowała wzrost większości wskaźników. Przychody ze sprzedaży książek wyniosły 7,4 mln zł (wzrost aż o 57 proc.), notując tym samym najlepszy wynik od 2001 roku. Zwiększyła się także liczba publikacji – ukazały się 102 tytuły, w tym 86 nowości. Łącznie sprzedano 303 tys. egz. (wzrost o 48 proc.). Oficyna zrealizowała zysk netto w wysokości 1,85 mln zł. Z 2,32 mln do 4,17 mln zł wzrosły kapitały własne. Po raz kolejny zredukowano zatrudnienie i na koniec 2007 roku spółka zatrudniała 10 osób.


Okres restrukturyzacji Multico zdaje się mieć za sobą. Przyjęta w 2005 roku strategia, oparta na zwiększeniu oferty tytułowej, przyniosła efekty już w następnym roku. Wydawnictwo skupiło się na odbudowaniu silnej pozycji w naturalnym dla siebie sektorze rynku. Ograniczono liczbę publikacji na licencji i poszerzono ofertę o nowe produkcje własne. Obecna siedziba oficyny mieści się przy ul. Kolejowej w Warszawie, a całość usług magazynowych powierzono hurtowni Wkra. W lutym 2006 roku, po odwołaniu wieloletniego prezesa Mirosława Sobkowiaka, stanowisko to objęła Maja Krämer. W tym samym roku dyrektorem wydawniczym odpowiedzialnym za publikacje poradnikowe i albumy został Piotr Wierzbowski. Pierwszy segment, z którego Multico jest na rynku najlepiej znane, to szeroko rozumiana edukacja przyrodnicza. W jego ramach publikowane są często tytuły, które w swojej kategorii są absolutnymi hitami i których nikt nawet nie próbuje naśladować. Mam tu na myśli chociażby atlas z serii „Flora Polski” pod tytułem „Rośliny chronione” prezentujący wszystkie chronione gatunki według ostatnich rozporządzeń Unii Europejskiej. Kto inny wydałby na to majątek, my ponosimy koszt aktualizacji. W tym segmencie mieści się też zupełnie nowy dział – mądre, ciekawe i piękne książki dla dzieci, pomagające oswajać je z polską przyrodą. Drugi segment, w którym od lat specjalizowała się firma, to poradniki i albumy – mówiła Maja Krämer.


Zreorganizowano także dział handlowy, uporządkowano relacje z hurtownikami. Poważne zmiany wprowadzono również w systemie produkcji, powierzając obsługę DTP firmom zewnętrznym. Od powstania firmy w 1991 roku wszystkie książki drukowano za granicą, w Czechach. Obecnie zajmują się tym rodzimi partnerzy (Colonel, Ozgraf, Druk-Intro).


Oferta handlowa Multico to z jednej strony specjalistyczne atlasy roślin i zwierząt, atlasy i poradniki dla leśników, a z drugiej publikacje hobbystyczne dla działkowców, miłośników zwierząt domowych, popularne przewodniki terenowe do oznaczania gatunków, albumy fotograficzne o przyrodzie Polski, a nawet publikacje dla dzieci (niekoniecznie o tematyce przyrodniczej). Kierowane są do czytelników o różnym stopniu przygotowania, zarówno do przyrodników-amatorów, jak i osób zawodowo związanych z naukami przyrodniczymi, uczniów, nauczycieli i studentów.


Oficyna współpracuje z hurtowniami ogólnopolskimi i o zasięgu regionalnym, od połowy 2006 roku jednym z głównych dystrybutorów (zwłaszcza do sieci Empik) jest hurtownia Platon. Część nakładów trafia do sklepów ogrodniczych, wędkarskich oraz hipermarketów budowlanych, np. Leroy Merlin czy Castoramy. Z roku na rok rośnie sprzedaż za pośrednictwem Internetu.


Jednym z najlepiej sprzedających się tytułów w ostatnich latach jest wydany w listopadzie 2005 roku album „Ptaki Polski”, który w ciągu pięciu miesięcy rozszedł się w liczbie 10 tys. egz. Jesienią 2006 roku na rynku pojawił się drugi tom tej publikacji. Do końca 2007 roku łączna sprzedaż obydwu zbliżyła się do 35 tys. egz. Inne ważne wydarzenia to publikacja serii edukacyjnej „Zielona Szkoła” oraz albumu „Polska – portret przyrody”. Od połowy 2006 roku oferta Multico powiększona została o kilka serii książek edukacyjnych dla dzieci i młodzieży o tematyce przyrodniczej – „Mój pierwszy przewodnik”, „Młody obserwator przyrody”, „Jak żyją zwierzęta”, „A kto to?”. W 2007 roku do najlepiej sprzedających się tytułów Multico należały: „Encyklopedia. Ptaki Polski” Andrzeja Kruszewicza, zeszyty edukacyjne z cyklu „Młody obserwator przyrody” – „Las”, „Zasady zachowania w lesie”, „Owady”, „Ptaki”, „Gady i płazy”, „Park” oraz „Krzewy leśne”.


Reorganizacji uległ też segment poradników i albumów. W 2006 roku ukazał się pierwszy album z nowej serii „Prawdziwa Polska”. Kolejne to: „Prawdziwa Polska” – „Parki Narodowe”, „Warmia i Mazury”, „Biebrza”.


Jednym z największych hitów jest niewątpliwie podręcznik „Biologia” Claude’a A. Villego, który od pierwszego wydania w 1996 roku znalazł ponad 100 tys. nabywców. Nowe wydanie, tłumaczone na podstawie zmienionej siódmej edycji amerykańskiej, ukazało się w 2007 roku. Premierze towarzyszyła intensywna akcja promocyjna. Publikacja była prezentowana w wielu tytułach prasowych, a początkowi sprzedaży towarzyszyła kampania reklamowa w TVN24. Ponadto wydawnictwo przeprowadziło promocyjny mailing, który swoim zasięgiem objął milion odbiorców.


W 2007 roku „Ptaki Polski” Andrzeja Kruszewicza wygrały pierwszą edycję nagrody Złota Róża za najlepszą polską książkę popularnonaukową ustanowioną m.in. przez Instytut Książki pod patronatem ministra nauki i szkolnictwa wyższego.


Latem 2008 roku Multico
rozpoczęło edycję serii przewodników albumowych opisujących najciekawsze miejsca w Polsce pt. „50 miejsc na weekend”. Jako pierwsze ukazały się: „Polskie miejsca mało znane”, „Zamki i pałace”, „Skarby sakralne” oraz „Miasteczka z klimatem” (każdy w nakładzie 40 tys. egz.). Edycję kolejnych zaplanowano na 2009 rok.

 

Wydawnictwo Multico istnieje od 1991 roku i początkowo działało jako jeden z działów firmy Multico Sp. z o.o. joint venture. Jego założycielami i współwłaścicielami byli Mirosław Sobkowiak i Inga Szwedler – absolwenci SGGW w Warszawie, którzy doświadczenie w branży wydawniczej zdobywali w Państwowym Wydawnictwie Rolniczym i Leśnym. Pierwszym tytułem Multico było „Pielęgnowanie roślin pokojowych” D. Longmana (koedycja z PWRiL), które okazało się bestsellerem – w 1992 roku, w pierwszym miesiącu sprzedaży, rynek wchłonął 100 tys. egz., zaś łączna sprzedaż wyniosła 500 tys. egz. Kolejny trafiony tytuł to „Cuda świata” na licencji angielskiego wydawnictwa Automobile Association –ok. 400 tys. egz. Te książki pozwoliły oficynie zgromadzić kapitał niezbędny na druk kolejnych.


W 1995 roku Oficyna Wydawnicza Multico wydzieliła się ze struktury Multico joint venture, tworząc odrębną, programowo i merytorycznie firmę. Obecnie większościowym udziałowcem (prawie 93 proc.) jest Multico Sp. z o.o. – własność Zbigniewa Jakubasa, właściciela jednej z największych firm w Polsce – Grupy Multico – oraz akcjonariusza m.in. Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych i Mennicy Państwowej.

 

Multico – najważniejsze dane

 

Podaj dalej