środa, 7 listopada 2018
Szkolenie dla księgarzy podczas MTK w Krakowie

W czwartek, 25 października, w premierowym dniu 21. Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie odbyło się, skierowane do księgarzy szkolenie „Nie tylko kulinaria – wzrost świadomości księgarzy na temat komercyjnego potencjału książek wydawców religijnych”. Szkolenie zorganizowane przez Stowarzyszenie Wydawców Katolickich stanowiło jeden z licznych projektów organizowanych w ramach Programu MKiDN 2018 „Partnerstwo dla książki”.
Podczas spotkania koncentrowano się na wymianie wiedzy i doświadczeń dotyczących kondycji polskiego rynku książki religijnej, sprzedażowego potencjału tego typu produkcji wydawniczej,
Celem zadania było efektywne zwiększenie kompetencji polskich księgarzy uczestniczących w zajęciach w obszarze znajomości i umiejętności obsługi sprzedaży literatury religijnej. Aktywność taka, z uwagi na specyfikę i różnorodność tego typu oferty, wymaga od księgarzy specjalnych kompetencji i wiedzy.
Szkolenie rozpoczął moduł pod hasłem „Co tracą księgarze? Przegląd list bestsellerów książek o tematyce religijnej”. Uczestnicy zajęć, które prowadził Paweł Waszczyk, redaktor naczelny dwutygodnika „Biblioteka Analiz” i serwisu Rynek-ksiazkki.pl, mogli m.in. zapoznać się ze szczegółową analizą najlepiej sprzedających się kategorii z oferty wydawnictw religijnych i zapoznać się z nieznanym powszechnie środowisku księgarskiemu komercyjnemu potencjałowi książek wydawców religijnych, z pominięciem oferty poradników kulinarnych i pozycji dotyczących zdrowego żywienia. Podczas swojego wystąpienia prowadzący zaprezentował również mapę dystrybucji książek o tematyce religijnej.
Kolejny moduł szkoleniowy poświecony był prezentacji współczesnych sposobów promowania książek katolickich w stacjonarnych punktach sprzedaży. Prowadząca zajęcia, Kinga Polak (APG studio), wskazywała m.in. jak można stosować działania zakresu Public Relations do podnoszenia sprzedaży w księgarni. Z uczestnikami dzieliła się szczegółową i praktyczną wiedzą na temat kampanii PR książek, filmów, płyt muzycznych, a nawet wydarzeń religijnych. Tłumaczyła rownież, jak wykorzystywać treści w mediach w celu budowania zainteresowania wokół samej księgarni i jej oferty, a także jak budować synergie między propagowaniem i sprzedaż książek, a innymi produktami i aktywnościami kulturalnymi. Zaprezentowała także metody działań interpersonalnych, jakie mogą podejmować księgarze w swojej codziennej pracy.
Szczególnie dużym zainteresowaniem i aktywnością uczestników szkolenia cieszył się także moduł „Literatura duchowa i modlitewniki”, który prowadziła Elżbieta Wiater – doktor teologii, dziennikarka i autorka kilku książek religijnych. W trakcie swojej prezentacji zaprezentowała autorski przegląd literatury duchowej, szczegółowo różnicując poszczególne kategorie literatury pobożnościowej. Niezwykle praktyczny wymiar zajęcia w jej wykonaniu zyskały dzięki wnikliwej analizie potrzeb poszczególnych grup konsumenckich, których charakterystyka zależy od odpowiedzi na trzy osobiste pytania: 1. Na jakim jest etapie relacji z Bogiem?; 2. Jak buduję relacje z Bogiem?; 3. Jaki typ duchowości najbardziej mu odpowiada? Prowadząca dokonała również szczegółowego przeglądu bestsellerów i longsellerów literatury pobożnościowej, jednocześnie prezentując najpopularniejsze w ostatnich latach trendy występujące w tym obszarze.

Kolejny moduł poświecony był tematyce książki religijnej dla dzieci. Trenerka – Katarzyna Rabiega, doświadczona menadżerka i specjalistka ds. marketingu kilku oficyn religijnych zaprezentowała najbardziej popularne kategorie książek dziecięcych dostępnych we współczesnej ofercie wydawców katolickich, nie zapominając o najbardziej uznanych autorach i seriach wydawniczych. Zaprezentowała także przegląd najważniejszych wydawnictw, w katalogach których znaleźć można tego rodzaju ofertę oraz zestawienie najbardziej poczytnych autorów publikacji dla dzieci.
Znaczną cześć swojego wystąpienia poświęciła na analizę walorów literatury religijnej dla młodzieży, opisując jej formacyjny charakter i znaczenie, jakie mogą odgrywać w procesie kształtowania młodego czytelnika.
Finałowa prezentacja w wykonaniu Judyta Syrek i Anety Liberadzkiej ze Stacji 7 poświęcona była z kolei zagadnieniu marketingu książki religijnej. Dwie znane animatorki kulturalne przekazały uczestnikom spotkania przydatną wiedzę na temat źródeł i sposobów pozyskiwania informacji o ofercie wydawców religijnych, a także rozbudowanych sposobach promocji książek religijnych.
Na zakończenie zajęć uczestnicy otrzymali certyfikaty udziału w szkoleniu.

Podaj dalej