Najgorsze przed nami? – dyskusja o perspektywach wyjścia z koronakryzysu
W ramach wydarzenia BookTarg odbył się panel online „COVID-19 i perspektywa wyjścia z kryzysu”, w którym udział wzięli: Sonia Draga – wydawca, prezes i redaktor naczelna Wydawnictwa Sonia Draga, członek Rady Polskiej Izby Książki, przewodnicząca Sekcji Wydawców Beletrystycznych PIK; Łukasz Okuniewski – księgarz, prezes zarządu PHD Książnica Polska; Krzysztof Olesiejuk – wydawca, księgarz, współwłaściciel firmy Dressler Dublin, a spotkanie prowadziła Ewa Tenderenda-Ożóg, prezes zarządu Biblioteki Analiz sp. z o.o.
W trakcie dyskusji rozmawiano m.in. o aktualnej sytuacji na rynku książki w dobie pandemii, wojnach cenowych, ustawie o stałej cenie książki, zakupach bibliotecznych i ewentualnych scenariuszach wyjścia z koronakryzysu.
– Nasza branża już od kilku lat pracuje na bardzo niskiej marży. Nie wypracowaliśmy rezerw i gdy nadchodzi kryzys, to jest on dotkliwy od razu, w trybie natychmiastowym. Ta niewielka marża, z której się utrzymywaliśmy, pozwala na przetrwanie tylko w najbliższym czasie – stwierdziła Sonia Draga.
– Warunkiem przetrwania księgarni – mówił Łukasz Okuniewski – rozumianej klasycznie, jest zakończenie wojny cenowej, która nas wszystkich wykańcza. Różnice między ceną okładkową a faktyczną ceną książki bardzo się rozjeżdżają. Książka zakupiona w księgarni staje się dobrem luksusowym, na które, na tle kryzysu gospodarczego, będzie stać coraz mniej osób.
– Najważniejszym wskaźnikiem jest optymizm konsumenta, który teraz jest przy podłodze. On się boi wyjść z domu w obawie przez zarażeniem, boi się wydatków, ponieważ pracodawcy zwalniają lub zmniejszają prowizje. Wydawcy otrzymają mniejsze pieniądze i nie ma znaczenia czy ich książki sprzeda Książnica Polska, Empik czy Świat Książki, suma będzie poniżej tego, co można by oczekiwać w tym roku – uważa Krzysztof Olesiejuk.
W numerze także:
?Nowa rzeczywistość na rynku książki – spojrzenie Jerzego L. Okuniewskiego
Pandemia to czas próby, który obnaża prawdziwy stan książkowego biznesu i zapewne tylko wspólnymi siłami, wzajemną empatią, zrozumieniem i rzetelnością, uczciwością i profesjonalizmem, z tego głębokiego kryzysu branża jest w stanie wyjść. Być może nawet – zdobywając nowe doświadczenia – w krótszej lub dalszej perspektywie wyjdziemy jako branża i jej poszczególne segmenty na prostą, nawet znacząco wzmocnieni. (…)
Jedną z bardzo ważnych przesłanek jest odbudowa sieci sprzedaży książek. W Polsce, kraju liczącym blisko 39 mln mieszkańców, powinno funkcjonować – tak, aby książka była powszechnie dostępna – co najmniej 2000 profesjonalnie działających placówek księgarskich. Tymczasem od wielu lat postępuje proces erozji sieci sprzedaży, trend jest dokładnie odwrotny: liczba księgarń coraz szybciej maleje. Można też zadać sobie pytanie: ile z obecnie funkcjonujących placówek to nie księgarnie a sklepy
z książkami, w których zamiast profesjonalistów-księgarzy pracują sprzedawcy książek?
Paradoksalnie pandemia może być szansą na głębokie przemiany w branży i na trwałe zmiany wielu złych obecnych reguł gry, dewastujących, niszczących i destabilizujących od wielu lat polski rynek książki. Bardzo wiele z tych przemian i „ozdrowienie” branży mogą przeprowadzić własnymi siłami ludzie zawiadujący branżą wydawniczo-księgarską, ale wiele koniecznych i korzystnych zmian mogą spowodować aktywniejsze i przemyślane działania rządu, a w szczególności Ministerstwa Kultury
i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Książki.
? Przyspieszone rozmowy z inwestorem i nowe kategorie produktów – rozmowa z Anną Prymakowską, prezes zarządu i Agnieszką Wójcik, członkiem zarządu i dyrektor finansową Merlin Group:
“Proces restrukturyzacji zbliża się do końca, jesteśmy bardzo zadowolone z efektów. Ograniczyłyśmy znacznie koszty, pracujemy nad zwiększeniem marży w kluczowych kategoriach i optymalizacją procesów, które pozwolą sprzedawać więcej i do znacznie lepiej określonej grupy odbiorców. Planujemy zakończyć najważniejsze zadania restrukturyzacyjne w drugim kwartale 2020 roku”
?Spadki sprzedaży książek w Polsce i Niemczech
?Jak radzą sobie agencje literackie wobec pandemii
“Bez względu na intensywność negatywnych skutków, wszyscy agenci wykazują umiarkowany optymizm w postrzeganiu przyszłości. Są świadomi, że agencje działają zawsze z odroczonym efektem w czasie i być może skutki Covid-19 będą dla nich odczuwalne w czasie późniejszym, ale koncentrują się na intensywnej pracy. Są wpisani w łańcuch branżowy i solidaryzują się z całą branżą i jej problemami, m. in. wydłużając terminy płatności wobec własnych należności. Bez względu na zakres działań, agencje odczuwają ocieplenie w relacjach z klientami, szczególnie z polskimi autorami” – pisze Mirka Łomnicka
? Książki dla dzieci popularne w sieciach handlowych
? Bosz broni się przed kryzysem
? Top Nielsen Bookscan
? Empik stawia na marketplace
❗❗❗Chcesz być na bieżąco – >>>zamów roczną prenumeratę elektroniczną
„Biblioteka Analiz” to profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest głównie do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie kadrze menedżerskiej szybkiej oraz rzetelnej informacji. Istnieje na rynku od 2000 roku.
„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. W naszym >>>sklepie internetowym można zamówić egzemplarze drukowane lub elektroniczne.