W numerze:
Rozmowa z Ewą Lampart, dyrektor generalną Grupy Super Express i Wydawnictwa Harde
– Mijają właśnie dwa lata od powstania wydawnictwa Harde. Kto stał za tym pomysłem?
– Pomysł wynikł z mojej dogłębnej obserwacji rynku mediów: dziennikarstwo stało się bardzo skrótowe. Okazało się, że miejsce na dłuższe teksty się kurczy. Dziennikarze mają bardzo dużo materiałów, ale nie mają miejsca, żeby je przedstawić odbiorcom. Kurczy się objętość dzienników, tygodników, zmieniły się też ich profile. Mamy do czynienia z dominacją mediów cyfrowych, które nie służą pogłębianiu tekstów. Wtedy pomyślałam, że może jest to miejsce do tego, aby dziennikarze rozwinęli skrzydła, żeby pokazali coś więcej, głębię opisywanego tematu. To był jeden trop, a drugi to osobowości dziennikarskie. Wierzę, że cały czas jest miejsce na osobowości, marki dziennikarskie. I jeżeli tylko ktoś chce budować swoje nazwisko, to w mojej ocenie rynek medialny jest chłonny.
– Skąd wzięła się nazwa wydawnictwa?
– Nad nazwą długo nie rozmyślałam, ponieważ „Super Express”, w ramach którego powstał projekt wydawnictwa, jest buńczuczny, rogaty, narowisty. A nazwa powinna być krótka, charakterystyczna, powinna wskazywać dokąd zmierzamy i kim jesteśmy. Słowo „harde” wydawało mi się rzadko używane, ale jednocześnie bardzo mocne i bardzo wyróżniające. Jeśli wydawnictwo ma być „jakieś”, to najodpowiedniejszym słowem będzie „harde”.
– W jakich sektorach książkowych funkcjonuje Harde?
– Nasze najważniejsze kategorie: literatura faktu, literatura obyczajowa i biografie. Poradniki gdzieś są z boku i służą temu, żeby wspierać znaczny fragment biznesu naszej grupy medialnej. Obecnie w cenie jest niszowość, unikalność. My szukamy swojej drogi, szukamy autorów. Dlatego też i w tym miejscu zachęcam twórców, aby rozważyli współpracę z wydawnictwem Harde.
W numerze także:
? W Polsce działa już 40 tys. e-sklepów – jaki udział w całkowitej sprzedaży książek stanowi internet?
? Wszyscy gramy do jednej bramki – o roli lokalnych księgarń
? Jacek Marciniak – odeszła ikona polskiego rynku wydawniczego
? Zbyt biednie, zbyt bogato, czyli co irytuje czytelników
?Audioteka finansujące projekty kultury
? Dojrzały czytelnik to najbardziej lojalny klient – rozmowa z Izabelą Pajor i Magdaleną Małgorzatą Kos, ekspertkami ds. projektów wydawniczych
? Wzrost czytelnictwa w Hiszpanii w czasie lockdownu
?Wydawcy i księgarze w służbie Rzeczypospolitej – Władysław Trzaska
? Wydawcy i księgarze dla Niepodległej – Herman Altenberg
?Top 10 Nielsen BookScan Polska w kategoriach Fiction, Non-fiction, Dla dzieci i młodzieży i podręczniki.
❗Działasz w branży książkowej i chcesz być na bieżąco –zamów roczną prenumeratę elektroniczną
„Biblioteka Analiz” to profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie szybkiej oraz rzetelnej informacji. Istnieje na rynku od 2000 roku.
„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie.