Czwartek, 15 października 2020

W numerze:

Rozmowa z Ewą Lampart, dyrektor generalną Grupy Super Express i Wydawnictwa Harde

– Mijają właśnie dwa lata od powstania wydawnictwa Harde. Kto stał za tym pomysłem?

– Pomysł wynikł z mojej dogłębnej obserwacji rynku me­diów: dziennikarstwo stało się bardzo skrótowe. Okazało się, że miejsce na dłuższe teksty się kurczy. Dziennikarze mają bar­dzo dużo materiałów, ale nie mają miejsca, żeby je przedsta­wić odbiorcom. Kurczy się objętość dzienników, tygodników, zmieniły się też ich profile. Mamy do czynienia z dominacją mediów cyfrowych, które nie służą pogłębianiu tekstów. Wtedy pomyślałam, że może jest to miejsce do tego, aby dziennikarze rozwinęli skrzydła, że­by pokazali coś więcej, głębię opisywanego tematu. To był je­den trop, a drugi to osobowości dziennikarskie. Wierzę, że cały czas jest miejsce na osobowości, marki dziennikarskie. I jeżeli tylko ktoś chce budować swoje nazwisko, to w mojej ocenie rynek medialny jest chłonny.

– Skąd wzięła się nazwa wydawnictwa?

– Nad nazwą długo nie rozmyślałam, ponieważ „Super Express”, w ramach którego powstał projekt wydawnictwa, jest buńczuczny, rogaty, narowisty. A nazwa powinna być krót­ka, charakterystyczna, powinna wskazywać dokąd zmierzamy i kim jesteśmy. Słowo „harde” wydawało mi się rzadko używa­ne, ale jednocześnie bardzo mocne i bardzo wyróżniające. Je­śli wydawnictwo ma być „jakieś”, to najodpowiedniejszym sło­wem będzie „harde”.

– W jakich sektorach książkowych funkcjonuje Harde?

– Nasze najważniejsze kategorie: literatura faktu, literatura obyczajowa i biografie. Poradniki gdzieś są z boku i służą te­mu, żeby wspierać znaczny fragment biznesu naszej grupy medialnej. Obecnie w cenie jest niszowość, unikalność. My szukamy swojej drogi, szukamy autorów. Dlatego też i w tym miejscu zachęcam twórców, aby rozważyli współpracę z wydawnic­twem Harde.

 

W numerze także:

? W Polsce działa już 40 tys. e-sklepów – jaki udział w całkowitej sprzedaży książek stanowi internet?

? Wszyscy gramy do jednej bramki – o roli lokalnych księgarń

? Jacek Marciniak – odeszła ikona polskiego rynku wydawniczego

? Zbyt biednie, zbyt bogato, czyli co irytuje czytelników

?Audioteka finansujące projekty kultury

? Dojrzały czytelnik to najbardziej lojalny klient – rozmowa z Izabelą Pajor i Magdaleną Małgorzatą Kos, ekspertkami ds. projektów wydawniczych

? Wzrost czytelnictwa w Hiszpanii w czasie lockdownu

?Wydawcy i księgarze w służbie Rzeczypospolitej – Władysław Trzaska

? Wydawcy i księgarze dla Niepodległej – Herman Altenberg

?Top 10 Nielsen BookScan Polska w kategoriach Fiction, Non-fiction, Dla dzieci i młodzieży i podręczniki.

 

❗Działasz w branży książkowej i chcesz być na bieżąco –zamów roczną prenumeratę elektroniczną

„Biblioteka Analiz” to profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie szybkiej oraz rzetelnej informacji. Istnieje na rynku od 2000 roku.

„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie.

Podaj dalej