Wtorek, 1 lutego 2022

Rozmowa z Dariuszem Jaworskim, dyrektorem Instytutu Książki

W ubiegłym roku odbyła się pilotażowa edycja programu „Certyfikat dla małych księgarni”. Dofinansowanie otrzymało 106 księgarni w całej Polsce na łączną kwotę blisko 3 mln zł. Czy jest szansa na jego kontynuację?

Tak, ten program możemy chyba już w tej chwili określić mianem sukcesu, choć oczywiście efekty poznamy za rok-dwa. Czasu na złożenie wniosków nie było dużo, udało się program rozpropagować na tyle, że rozdysponowana została właściwie cała kwota, którą mieliśmy do dyspozycji. Z naszego punktu widzenia to jedno z najważniejszych przedsięwzięć, bo do tej pory dla tego segmentu rynku książki nie było wsparcia. Pracowaliśmy nad „Certyfikatem dla małych księgarni” od dłuższego czasu i jest właściwie pewne, że program będzie kontynuowany, zwłaszcza że będzie on naprawdę ważnym, dużym wsparciem dla miejsc, które są nierzadko czymś więcej niż samymi „sklepami z książkami”, bo przecież mowa o księgarniach tętniących życiem literackim i kulturalnym.

Słyszymy od księgarzy, że kolejne rodzinne niezależne placówki będą zamykane. Co w pana ocenie może jeszcze powstrzymać trend upadku małych księgarń?

Niestety, z powodu pandemii sprzedaż książek w dużej mierze przeniosła się do internetu i trudno liczyć na odwrócenie tego trendu. O ile można, jak pokazały ostatnie lata, skutecznie walczyć ze spadkiem czytelnictwa, o tyle trudno wpłynąć na nawyki konsumenckie, zwłaszcza w czasach, gdy zastanawiamy się, czy wyjście z domu jest w pełni bezpieczne. Niemniej liczymy na to, że „Certyfikat dla małych księgarni” będzie krokiem w dobrą stronę, że dzięki temu programowi, jak i dzięki „Partnerstwu dla książki”, w którym księgarnie również mogą brać udział, uda się ten trend przynajmniej wyhamować. (…)

w numerze m.in.:

Koniec BookBooka

Wydawnictwo Poznańskie ze wzrostem przychodów

Glosel sprzedał blisko 8 mln egz. książek

Nowe wydawnictwo – Mięta

Sukces francuskiego „bonu na kulturę”

Top 10 Nielsen BookScan Polska w kategoriach fiction, non-fition i dla dzieci i młodzieży

Przybywa w Polsce osób 60 plus, czy to oznacza mniej czytelników?

Nowe czytelnie w Bibliotece Narodowej

 

Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej)

https://rynek-ksiazki.pl/kategoria-produktu/czasopisma/prenumerata/

Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku.

Nasze starania o dostarczanie informacji trwają już ponad dwadzieścia lat. Przez te lata zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.

Kupując subskrypcję, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.

 

 

Podaj dalej