W numerze:
Rozmowa z Mikołajem Burchardem, Dyrektorem Sprzedaży Publikacji Papierowych w Wydawnictwie C.H.Beck
Spotykamy się w Księgarni Prawniczej C.H.Beck w al. Solidarności w Warszawie. Ile obecnie placówek działa pod szyldem wydawnictwa?
Wydawnictwo C.H.Beck prowadzi w Polsce sześć księgarń. Największa jest ta, w której rozmawiamy (wcześniej była tu Księgarnia Naukowa Kazimierza Leki). W Warszawie zlokalizowane są jeszcze dwie: przy Krakowskim Przedmieściu, w bezpośrednim sąsiedztwie Uniwersytetu Warszawskiego oraz na stacji metra Rondo Daszyńskiego, w rejonie, który od jakiegoś czasu, w parze z Rondem ONZ, stanowi centrum biznesowe stolicy. Oprócz tego mamy księgarnie we Wrocławiu, w Katowicach i w Poznaniu. Szukamy też miejsca na kolejne księgarnie w innych miastach. W ubiegłym roku zanotowaliśmy bardzo dynamiczny, bo ponad 30 proc. wzrost liczby klientów w naszych placówkach, a co za tym idzie – również wzrost przychodów. Po pandemicznej zwyżce sprzedaży internetowej rynek zalicza pewien rodzaj korekty i klienci wracają do dawnych przyzwyczajeń. Oczywiście księgarnia internetowa jest nadal naszym podstawowym kanałem sprzedaży książek, ale widzimy, że spora grupa klientów, która przed pandemią korzystała z księgarń stacjonarnych – wraca. Przybywają także nowi.
Mówisz o księgarniach i rozszerzaniu ich działalności. Przypominam sobie, że księgarstwo jest dużą częścią twojego życia, więc z pewnością sprawia ci to radość…
Oczywiście! Mam z tej części aktywności zawodowych szczególną satysfakcję. W przeszłości rozwijałem już dwie inne sieci księgarń oraz przeprowadziłem kilkadziesiąt szkoleń dla księgarzy w Polsce i w ośmiu innych krajach. Myślę zresztą, że jestem już jednym z „dinozaurów” rynku, bo mam za sobą ponad 30 lat pracy.
C.H.Beck jest wydawnictwem z ogromną tradycją…
Właśnie – działa od 260 lat! Jest jednym z najstarszych i największych europejskich wydawnictw – zostało założone w 1763 roku w Monachium przez Carla Gottloba Becka. Cały czas jest w rękach rodziny Becków! Nasze kontakty z Monachium, gdzie jest główna siedziba firmy, odbywają się bardziej na zasadzie wizyt u nas przedstawicieli wydawnictwa. Od lat są to ci sami ludzie, jak np. dr Heino Herrmann, który współzakładał
wydawnictwo w Polsce w 1993 roku. (…)
W numerze także:
Nie będzie zerowej stawki VAT – Komisja Europejska na tak, Polska na nie
Sam resort finansów na swojej stronie 5 kwietnia, tuż po decyzji Rady ECOFIN w sprawie zmian w dyrektywie VAT w odniesieniu do stawek VAT napisał: „Dzięki reformie stawek VAT możliwe będzie lepsze wsparcie ważnych sektorów polityki społeczno-gospodarczej oraz skuteczniejsza i bardziej adekwatna odpowiedź na rozmaite sytuacje kryzysowe”.
Teraz odpowiada organizacjom branżowym: „Zważywszy na nadzwyczajną sytuację związaną z konfliktem zbrojnym w Ukrainie i wysoką inflacją najwyższy obecnie priorytet mają działania ukierunkowane na zapewnienie możliwości realizacji podstawowych potrzeb obywateli i przedsiębiorców”
Podsumowanie targów książki w 2022 roku
Było wspaniale, ale… Właśnie, zawsze jest jakieś ale. Zacznijmy od „wspaniale”, a „ale” zostawmy na koniec. Rzeczywiście targowy rok 2022 był bardzo udany – dla niemal wszystkich organizatorów, wydawców, autorów, ale przede wszystkim dla czytelników. „Wygłodzeni” i „wyposzczeni” w minionych dwóch pandemicznych latach, wyraźnie polubili książkowe wydarzenia i tłumnie uczestniczyli w większości imprez. Frekwencja była
bardzo wysoka, w wielu przypadkach rekordowa albo zbliżona do najwyższej w latach poprzednich. Można miniony rok posumować, omawiając kolejne imprezy chronologicznie, ale lepsze będzie spojrzenie na
te wydarzenia pod względem wielkości i znaczenia – pisze Piotr Dobrołęcki
Nowy trend: Social commerce
Media społecznościowe to nie tylko narzędzie do podglądania życia innych ludzi. Przynajmniej już nie. Teraz staje się również istotnym narzędziem handlu online.
Noworoczne wiadomości od Nielsen BookScan Polska
“W 2022 roku zmierzyliśmy sprzedaż niemalże 33 mln egz. książek, za które ostateczni nabywcy zapłacili 997 mln zł, co oznacza ni mniej, ni więcej, że faktyczna średnia detaliczna cena książki w 2022 roku wyniosła 29 zł i 67 groszy (według panelu BookScan Polska). Uwaga! Może to być zaskakujące, łącznie w panelu zanotowaliśmy
ponad 450 tys. numerów ISBN ze sprzedażą co najmniej jednego egzemplarza” – pisze Renek Mendruń z Nielsen BookScan Polska i zapowiada w kolejnym numerze podsumowanie roku 2022 w liczbach w poszczególnych kategoriach.
Wydawnictwo Literackie świętuje 70-lecie
Rynek poligraficzny w Polsce
Podsumowanie działań NPRCz 2.0
Polska Gościem Honorowym w Tajpej