środa, 12 marca 2025

W 2024 czytelnicy wydali na zakup prasy 1,1 mld zł – wynika z danych Polskiego Badania Czytelnictwa opublikowanych w raporcie “Prasa się liczy. Trendy 2024/2025”.

8 na 10 osób w Polsce w wieku 15-75 lat czyta prasę drukowaną lub cyfrową.

Prasa to źródło informacji prywatnych i zawodowych. 92 proc. osób czyta prasę w domu, niemal 1/3 czyta prasę w pracy. Czytelnicy dzielą się egzemplarzem drukowanym w domu, z przyjaciółmi, w pracy czy miejscach publicznych (np. kawiarniach czy poczekalniach).

Średnio 3,6 osoby czytają jedno wydanie tytułu prasowego.

W rankingach Instytutu Monitorowania Mediów prasa drukowana i cyfrowa od wielu lat wyprzedza telewizję, radio i inne serwisy informacyjne pod względem cytowalności i kształtowania opinii.

Rośnie wśród czytelników zainteresowanie i potrzeba ufania informacjom. W dobie powszechnej dezinformacji wysokie jest zaufanie do mediów o sprawdzonych procedurach redakcyjnych, wysokiej jakości dziennikarstwa, z przekazem opartym o bliskich czytelnikom wartościach oraz mediach mających wieloletnie i silne marki.

Prasa z wysokimi wskaźnikami uwagi: 91 proc. zauważalności reklam, 88 proc. koncentracji przy czytaniu oraz 10 kontaktów z reklamą jednego czytelnika w jednym egzemplarzu prasy. Są to wskaźniki jedne z najwyższych wśród wszystkich mediów.

74 proc. czytelników uważa, że reklamy w prasie to źródło użytecznych informacji, a 69 proc. że są wiarygodne.

Wg PBC w Polsce wydawanych jest 4,8 tys. tytułów prasowych, 261 mln rozpowszechnionych egzemplarzy prasy drukowanej i 20 mln rozpowszechnionych e-wydań i subskrypcji cyfrowych.

Największym wydawcą prasy drukowanej w Polsce jest Wydawnictwo Bauer z udziałem 42,9 proc. w liczbie rozpowszechnionych egzemplarzy prasy drukowanej. Jest to wydawca wielu magazynów. Oprócz prasy drukowanej wydawca ma również w swoim portfolio jakościowe witryny internetowe.

Podaj dalej
Autor: ET