środa, 4 czerwca 2014
WydawcaWydawnictwo Sine Qua Non
AutorSean Howe
TłumaczenieBartosz Czartoryski
RecenzentMichał Kramar
Miejsce publikacjiKraków
Rok publikacji2013
Liczba stron510


Książka Howe’a to prawdziwe kompendium wiedzy
o wydawnictwie Marvel. Na ponad pięciuset
stronach poznajemy firmę od jej nieśmiałych
początków na raczkującym rynku komiksowym,
aż do tryumfalnego wkroczenia na srebrny ekran
i wielomilionowych produkcji filmowych z udziałem
bohaterów, takich jak Iron Man, Spider Man
czy Hulk. Wydawnictwo rozpoczynające działalność
w przededniu II Wojny Światowej, bez
skonkretyzowanego planu na przyszłość i rozwijające
się organicznie to doskonały przykład wejścia sztuki niszowej,
z założenia kierowanej do określonej grupy odbiorców, do ogólnej
świadomości społecznej.

Książka w swojej istocie jest konfrontacją czytelnika z ogromem
zdarzeń i zależności obecnych na co dzień w tej i podobnych branżach
artystycznych. Mamy więc do czynienia z ciągłymi zmianami,
wzlotami i upadkami fikcyjnych postaci komiksowych, nierozerwalnie
połączonych z osobistymi sukcesami i porażkami ich twórców,
niekończącymi się sporami o to, czy pierwszeństwo przyznać maksymalizacji
zysków czy wolności artystycznej, a to wszystko podlane
sosem chaotycznych prób wprowadzenia ładu korporacyjnego,
dramatycznych przejść twórców do konkurencji i spraw sądowych
o ustalenie praw autorskich. Historia Marvela to nie tylko gotowy
materiał na telenowelę (lub komiks!), ale również historia sporego
okresu w dziejach Stanów Zjednoczonych. Nawiązania do aktualnych
wydarzeń, napięć i konfliktów, znajdywały swoje odzwierciedlenie
w powstających komiksach, a nierzadko prowadziły do zatargów
w firmie.

Ilość szczegółowych informacji o posunięciach, rozmowach i działaniach
konkretnych pracowników może momentami przytłaczać.
Jednak dla prawdziwych fanów wydawnictwa – a biorąc pod uwagę
znaczenie Marvela na rynku komiksu, również dla wielbicieli tej gałęzi
sztuki generalnie – to pozycja obowiązkowa.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ