środa, 14 grudnia 2022
Podsumowanie i plany

To już 10 lat istnienia wydawnictwa Skarpa Warszawska na polskim rynku. 

Wszystko zaczęło się w czasach liceum, kiedy to Rafał Bielski, założyciel i redaktor naczelny wydawnictwa, zaczął kolekcjonować stare karty pocztowe przedstawiające przedwojenne widoki Warszawy. Gdy kolekcja urosła powstał pomysł na przygotowanie z niej publikacji książkowej w formie albumu. Sukces książki spowodował, że autor zaczął myśleć o publikacjach w sposób bardziej profesjonalny. Po zawarciu w 2011 roku znajomości z wybitną varsavianistką, śp. Panią Danutą Szmit-Zawieruchą w głowach obojga miłośników stolicy zrodził się pomysł założenia wydawnictwa i kontynuacji powojennego magazynu zajmującego się sprawami miasta. I tak 10 lat temu do rąk warszawiaków trafił pierwszy numer nowej “Skarpy Warszawskiej”.

– Od tamtego czasu profil wydawnictwa, również w odpowiedzi na potrzeby rynku, mocno się rozszerzył, ale kwestie warszawskie dalej są dla nas wyjątkowo ważne. To jest nasz fundament, na którym postanowiłem budować szerszą strukturę. Chęć rozwoju spowodowała wejście w inne segmenty, ale misją założycielską, wówczas jedynie naszego magazynu, było to, że chcemy kształcić ludzi, uwrażliwiać i uświadamiać w kwestiach chociażby estetyki, architektury, planowania przestrzennego naszego miasta, które dramatycznie zmieniło się na przestrzeni lat. Widzimy duże zainteresowanie tymi tematami. Warszawiacy chcą wiedzieć więcej o swoim mieście i jego przeszłości. W czasie Powstania Warszawskiego miasto poniosło olbrzymie straty nie tylko w tkance miejskiej, ale przede wszystkim ludzkiej. I to właśnie ten drugi człon, czyli odbudowa człowieka, wydaje mi się kluczowe. Chcemy poniekąd zrekonstruować warszawiaka-człowieka, który będzie tutaj zakorzeniony i  poczuje wspólnotę z mieszkańcami miasta – mówi Rafał Bielski.

Niedawno wydawnictwo otrzymało dwie nagrody biznesowe – Lwy Biznesu oraz Tuzy Biznesu. Na koncie Skarpy Warszawskiej są także nagrody Klio, nagroda m.st. Warszawy i  ZAiKS-u za książki dotyczące historii architektury i historii stolicy.

– Tych nagród jest coraz więcej, co bardzo nas cieszy, ponieważ  zależało nam, żeby ten komercyjny charakter wydawnictwa połączyć z wartościami, które są dla nas ważne, jednocześnie tworząc coraz bardziej jakościowe książki, gazety i magazyny. Nagrody te pozwalają mi spojrzeć na wydawnictwo z pewnego dystansu i docenić wszystkie osiągnięcia naszego zespołu – ludzi, którzy uwierzyli w ten projekt i którzy przez 10 lat, dzień w dzień, dalej go rozwijają. Mimo tych wszystkich nagród nie osiadamy na laurach. Cały czas obserwujemy rzeczywistość, obecne czasy i panujące trendy, by dostarczać naszym czytelnikom najlepsze i najciekawsze publikacje – dodaje założyciel.

Jak czytamy w komunikacie, ostatnie trzy lata nauczyły wydawnictwo bardzo dużo pokory w świecie biznesowym. Wiele planów legło w gruzach w wyniku pandemii oraz wojny w Ukrainie, dlatego firma stara się dopasowywać do sytuacji rynkowej na bieżąco, dostarczając przy tym czytelnikom najlepsze treści z możliwych. Aby dalej się rozwijać, Skarpa Warszawska podjęła decyzję o przejęciu jednej z najstarszych księgarni internetowych w Polsce – Inbook.pl.

– Jest to projekt, na którym będziemy na pewno w przyszłości skupiać się w dużym stopniu, bo widzimy, że synergia wydawnictwa z własnym dużym e-commercem przynosi najlepsze efekty. Nie możemy sobie pozwolić, żeby zostać gdzieś w tyle, musieliśmy wykonać krok naprzód, bo książka jako taka generalnie przenosi się do Internetu. Stawiamy na rozwój, sięgając po nowe rozwiązania, nie zapominając na jakich fundamentach powstało wydawnictwo Skarpa Warszawska – tłumaczy Rafał Bielski, redaktor naczelny i założyciel.

Przeczytaj także: Mamy energię, aby robić więcej – rozmowa z Rafałem Bielskim, prezesem zarządu i redaktorem naczelnym Agencji Wydawniczo-Reklamowej Skarpa Warszawska

Podaj dalej
Autor: ET, il. Łukasz Silski