Czwartek, 22 listopada 2018
Świąteczne wydatki według Deloitte

Według raportu “Zakupy świąteczne 2018″ w tym roku wydamy na święta średnio o 6 proc. więcej niż rok wcześniej (1168 zł vs. 1104 zł). To zresztą najwyższy wzrost spośród wszystkich dziesięciu krajów europejskich uwzględnionych w badaniu.
Tradycyjnie najwięcej wydamy na prezenty, na które przeznaczone jest 45 proc. świątecznego budżetu (532 zł). Według prognoz wydatki na jedzenie wyniosą 511 zł (44 proc. całego budżetu), a spotkania towarzyskie 125 zł (11 proc.).
Dotyczasowe doświadczenie poakzuje, że Polacy często przekraczają swój założony, świąteczny budżet. W ubiegłym roku 53 proc. ankietowanych w naszym kraju wydało więcej o ponad 200 zł niż początkowo zakładali (w badanych krajach średnio 32 proc.).

Polacy najczęściej spodziewają się pod choinką kosmetyków i perfum. Na podium znalazły się również słodycze i książki. Przed rokiem kolejność pomiędzy tymi dwiema kategoriami była odwrotna.
Wśród mieszkańców badanych krajów najpopularniejsze są książki, odzież i obuwie oraz bony zakupowe.

Z kolei lista prezentów które kupujemy najchętniej wygląda następująco: książki, kosmetyki i perfumy oraz słodycze.
Wśród upominków kupowanych nastolatkom dominują słodycze, gry komputerowe, książki oraz gotówka.
Natomiast wśród najchętniej kupowanych prezentów dla dzieci należały lalki i zabawki pluszowe (38 proc., awans z 4. miejsca), które zastąpiły zeszłorocznego zwycięzcę, czyli zabawki kreatywne i artystyczne (30 proc.). Na drugim miejscu znalazły się zabawki konstrukcyjne (37 proc.), a na trzecim książki (32 proc.).

Niemal połowa badanych Polaków (49,5 proc.) inspiracje przy kupowaniu prezentów czerpie z sieci. Do tego celu najchętniej wykorzystujemy wyszukiwarki (55,3 proc.), strony konkretnych marek (49 proc.) oraz strony z kuponami i ofertami (43,7 proc.). Ponad 37 proc. z nas pomysłów szuka również w sklepach tradycyjnych, a nieco ponad jedna czwarta ankietowanych po prostu pyta najbliższych, o to, co chcą otrzymać. Prawie jedna trzecia Polaków zdecyduje się na zakup prezentów w sklepach internetowych sieci stacjonarnych. Jedna czwarta zaopatrzy się w platformach e-commerce.
Ponadto aż 26,6 proc. prezenty pod choinkę kupi za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Według raportu Deloitte, aż 44 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty wydamy w sklepach internetowych. W ubiegłym roku było to 42 proc.

Raport powstał w oparciu o wyniki badania online przeprowadzonego w dniach 27 września – 22 października 2018 roku, wśród blisko 9,2 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja objęła dane z dziesięciu krajów europejskich (Austria, Belgia, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Hiszpania i Wielka Brytania).

Podaj dalej