Niedziela, 2 listopada 2008


Drzewo Babel


00-581 Warszawa, ul.
Litewska 10/11, tel./fax (022) 6294062, http://www.drzewobabel.pl, e-mail listy@drzewobabel.pl

 

Wraz z premierą kolejnej powieści Paulo Coelho przychody Drzewa Babel ze sprzedaży książek w 2007 roku wzrosły o 123 proc. z 2,18 mln do 4,85 mln zł. Najważniejszą nowością była „Czarownica z Portobello”, która do końca 2007 roku sprzedała się w nakładzie 144,8 tys. egz., z kolei do połowy 2008 roku sprzedaż tego tytułu osiągnęła 157 tys. egz. Inne nowości tego okresu to „Jan Potocki. Daleka podróż” Aleksandry Kroh oraz „Jędza w domu” Cathi Hanuer. Łącznie wydawnictwo sprzedało 290 tys. egz. swoich książek. Zatrudnienie w firmie nie zmieniło się i na koniec roku pracowały dwie osoby.


Sukces finansowy oficyna zawdzięcza niemal przede wszystkim bestsellerowym powieściom brazylijskiego pisarza Paulo Coelho. Założycielem wydawnictwa, w 1995 roku, była Basia Stępień. Firma powstała po to by wydać „Alchemika” – najsłynniejszy i jak dotąd najlepiej sprzedający się tytuł Coelho na całym świecie. „Alchemika” podrzucił mi przyjaciel. Od samego początku wierzyłam w tę książkę. A potem w marcu 1995 roku pojechałam na targi książki w Paryżu i już następnego dnia miałam prawa do tej książki. W 1995 roku Paulo był już dość znany we Francji, ale to nie było tak, że dostałam prawa do światowego hitu. Można powiedzieć, że to był szczęśliwy los, który wygrałam, ale później włożyłam mnóstwo energii i zapału, aby to szczęście zaowocowało. Działałyśmy z moją współpracowniczką jak w transie. To był przedziwny okres rok 1995 i 1996. Zawsze chciałam zostać wydawcą, ale nie miałam żadnego doświadczenia. I nagle, przy okazji „Alchemika”, wszystko zaczęło się udawać. Intuicyjnie wiedziałam, co robić. Przygotowałam dla potrzeb prasy dossier książki i autora, a potem ruszyłam z tym do każdej możliwej redakcji kulturalnej. Do prasy, radia, telewizji. Odbyłam dziesiątki rozmów. Wciskałam „Alchemika”, gdzie się dawało. Prosiłam wszystkich, aby go czytali. Niech nawet nie piszą później o niej, ale niech przynajmniej przeczytają. Rozdałam około 600 egz. – wspominała początki działalności Basia Stępień
[1].


Paulo Coelho – przez wiele lat pracujący jako dyrektor artystyczny koncernów płytowych Polygram i CBS – propaguje w swoich powieściach swoistą drogę rozwoju osobistego. Mimo, że „Alchemik” i inne powieści Brazylijczyka osiągnęły międzynarodowy sukces, przez krytykę literacką w wielu krajach przyjmowane są negatywnie. Pisarz nazywany jest szarlatanem, zaś jego książki – zbitką półprawd. Z drugiej jednak strony „Alchemik” doczekał się wielu wznowień na całym świecie, adaptacji teatralnych i radiowych, a nawet inscenizacji operowej. Z całą pewnością powieść stanowi pewnego rodzaju fenomen kulturowy.


Drzewo Babel ma wyłączne prawa do wydawania wszystkich książek Paulo Coehlo w Polsce, za wyjątkiem debiutu powieściowego – „Pielgrzyma” – do którego prawa w 2003 roku Basia Stępień odstąpiła wydawnictwu Świat Książki, oraz zbioru felietonów, również wydanego przez spółkę Bertelsmanna, w 2006 roku. Do tej pory w Polsce ukazało się 11 powieści pisarza. Jako ostatnia – wydana wiosną 2008 roku „Brida”, która w ciągu kilku pierwszych miesięcy sprzedała się w nakładzie ponad 45,4 tys. egz. Warto nadmienić, że w Polsce wszystkie książki Coelho ukazują się również nakładem Polskiego Związku Niewidomych, zarówno w formie audio, jak i alfabecie Braille’a. Od maja 2006 roku wyłącznym dystrybutorem książek Drzewa Babel jest FK Jacek Olesiejuk.


Do połowy 2008 roku oficyna sprzedała ponad 2,32 mln egz. książek Brazylijczyka. Od polskiej premiery w 1995 roku „Alchemik” sprzedał się w liczbie ponad 531 tys. egz. Drugi wynik zanotowała powieść „Na brzegu rzeki Piedry usiadłam i płakałam” – wydana w listopadzie 1997 i do połowy 2008 roku sprzedana w liczbie 309 tys. egz. Kolejne miejsca zajęły: „Jedenaście minut” (2004) – 295,5 tys. egz., „Weronika postanawia umrzeć” (2000) – 275,5 tys. egz., „Piąta góra” (1998) – 229,4 tys. egz., „Zahir” (2005) – 189 tys. egz., „Demon i panna Prym”(2002) – 187,5 tys. egz. oraz „Podręcznik wojownika światła” (2000) – 103,8 tys. egz.


W maju 2007 podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie odbyła się premiera „Czarownicy z Portobello”. Wejściu tytułu na rynek towarzyszyła duża akcja promocyjna – książka prezentowana była na 44 billboardach w metrze, na citylightach oraz 36 autobusach na terenie kilku miast. Na budynku Dworca Centralnego w Warszawie w okresie od 15 maja do 15 lipca zawieszony był olbrzymi banner z okładką. Widniała na nim kobieca pierś, której sutka dotykał palec dziecka. W obawie przed problemami z prezentowaniem zdjęcia na nośnikach reklamy zewnętrznej wydawnictwo zdecydowało się zasłonić kontrowersyjny fragment.


Oprócz powieści Coelho w dorobku oficyny znajduje się kilkanaście innych tytułów. Dwa spośród nich poświęcone są jemu samemu i ukazały się w serii „Inspiracje”. „Zwierzenia pielgrzyma” to wywiad-rzeka z pisarzem, przeprowadzony przez hiszpańskiego dziennikarza Juana Ariasa w 1998 roku. Książka od 2003 do połowy 2008 roku sprzedała się w ponad 14,5 tys. egz. Natomiast „Alchemia Alchemika” autorstwa Wojciecha Eichelbergera z 2001 roku sprzedała się w nakładzie 31 tys. egz. W 2006 roku Drzewo Babel wydało książkę „Prorok” Khalila Gibrana, a wraz z nią „Listy proroka” w wyborze i opracowaniu Coelho. Sprzedaż tej publikacji do połowy 2008 roku to 12 tys. egz. Wcześniej, w 2002 roku, opublikowano inny tytuł Gibrana – „Szaleniec” – 4,3 tys. egz. Oficyna jest również wydawcą dwóch książek autorstwa Vedrany Rudan – „Miłość od ostatniego wejrzenia” – 3,3 tys. egz. oraz „Ucho, gardło, nóż” – 4,3 tys. egz. Ponadto w ofercie Drzewa Babel znalazły się cztery książki Idriesa Spaha: „Fortele niezrównanego hodżry Nasreddina”, „Wyczyny niezrównanego hodżry Nasredina”, „Zaczarowana świątynia” i „Mądrość głupców”. Zależnie od tytułu ich sprzedaż to 1-3 tys. egz. Ponadto katalog uzupełniają „Goran Bregović – Szczęściarz z Sarajewa” – 12 tys. egz., „Dong, co ma świecący nos” Edwarda Leara, „Mężczyzna też człowiek” Wojciecha Eichelbergera – 13 tys. egz., „Prawdziwa Księga Pustki” Liezi oraz nowości z 2007 roku – „Jan Potocki. Daleka podróż” Aleksandry Kroh oraz „Jędza w domu” ze sprzedażą na poziomie 14 tys. egz.


Od 2003 roku powieści Paulo Coelho ukazują się również w formacie kieszonkowym.

 

Drzewo Babel – najważniejsze dane
 


 

Podaj dalej