Austriackie Forum Kultury zaprasza do udziału w dyskusji panelowej “Wokół Christine de Pizan”.
Christine de Pizan, francuska pisarka żyjąca na przełomie XIV i XV wieku, uznawana jest za prekursorkę feminizmu. Dyskusja czterech ekspertek pozwoli przyjrzeć się tej postaci z różnych perspektyw.
Panelistki:
prof. Monika Leisch-Kiesl (austriacka historyczka sztuki, KU Linz),
prof. Anna Loba (romanistka, UAM),
dr hab. Monika Malinowska (romanistka, UW)
Moderacja: prof. Joanna Partyka (kierowniczka Pracowni Literatury Renesansu i Baroku IBL PAN)
prof. Monika Leisch-Kiesl:
Moja perspektywa obraca się wokół historii sztuki i estetyki – rozumianej jako pewien szczególny sposób postrzegania rzeczywistości. Zachowało się pięć rękopisów „Księgi o mieście pań” (ok. 1405 r.), które zostały opracowane artystycznie pod nadzorem autorki i które istotnie odróżniają się od wszystkich późniejszych ilustrowanych rękopisów. Obrazują one czytelnikom i czytelniczkom, w jaki sposób dzieła naukowe i aktywność polityczna Christine de Pizan wzajemnie się przeplatają.
prof. Anna Loba:
Christine de Pizan, francuska pisarka żyjąca na przełomie XIV i XV wieku, uznawana jest za prekursorkę feminizmu. Skupiając się na jej sztandarowym dziele poświęconym obronie kobiet, jakim jest niedawno przełożona na język polski „Księga o Mieście Pań”, chciałabym również przypomnieć znaczenie tej autorki jako pisarki politycznej i intelektualistki domagającej się prawa do wypowiadania się na forum publicznym.
dr hab. Monika Malinowska:
Moje zainteresowania to: spór o kobiety (fr. querelle des femmes), czyli wielowiekowa dyskusja dotycząca miejsca i roli kobiety w społeczeństwie. Znaczenie Christine de Pizan jest szczególne, ponieważ dzięki jej twórczości querelle des femmes staje się sporem publicznym oraz laickim. Jaka jest pozycja de Pizan w tym sporze? Jakich argumentów używa? Czy możemy ją nazwać pierwszą feministką?
30 marca (czw.), godz. 18
Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9, Warszawa
Spotkanie po polsku i niemiecku, z tłumaczeniem konsekutywnym na polski
Wstęp wolny