Czwartek, 1 lutego 2024

10 marca odbędzie się ceremonia wręczenia najważniejszych nagród w branży filmowej. 96. doroczna gala Oscarów zgromadzi największe gwiazdy na całym świecie.

Wśród filmów nominowanych do Oscarów co najmniej pięć powstało na podstawie książek. To:

  • “Oppenheimer” – amerykańsko-brytyjski film biograficzny z 2023 roku w reżyserii Christophera Nolana. Scenariusz filmu oparty został na nagrodzonej Pulitzerem książce “Oppenheimer. Triumf i tragedia ojca bomby atomowej” Kaia Birda i Martina J. Sherwina.
  • “Strefa interesów” na podstawie powieści  zmarłego w 2023 roku Martina Amisa,
  • “American Fiction” oparty na powieści „Erasure” Percivala Everetta,
  • “Czas krwawego księżyca” – scenariusz Erica Rotha powstał na podstawie książki non-fiction “Killers of the Flower Moon” autorstwa Davida Granna,
  • “Biedne istoty” – film, który powstał na podstawie powieści z 1992 roku Archibalda McCandlessa “Poor Things: Episodes from the Early Life of Archibald McCandless M.D. Scottish Public Health Officer”.

Natomiast w kategorii dokumentalnych filmów krótkometrażowych nominowano obraz „The ABCs of Book Banning” (ABC zakazu książki) w reżyserii Trish Adlesic, Nazenet Habtezghi i Sheili Nevis. Film dotyczy zakazów udostępniania niektórych książek w amerykańskich bibliotekach szkolnych, poruszających takie tematy, jak rasa, seksualność, tożsamość płciowa. Wśród zakazanych książek znalazły się „Maus” Spiegelmana czy “Dziennik” Anny Frank.

Pełna lista nominacji do Oscarów 2024:

Najlepszy film

„American Fiction”
„Anatomia upadku”
„Barbie”
„Przesilenie zimowe”
„Czas krwawego księżyca”
„Maestro”
„Oppenheimer”
„Poprzednie życie”
„Biedne istoty”
„Strefa interesów”

Najlepszy reżyser / Najlepsza reżyserka

„Anatomia upadku” (Justine Triet)
„Czas krwawego księżyca” (Martin Scorsese)
„Oppenheimer” (Christopher Nolan)
„Biedne istoty” (Giorgos Lanthimos)
„Strefa interesów” (Jonathan Glazer)

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

Anette Bening, „Nyad”
Lily Gladstone, „Czas krwawego księżyca”
Sandra Huller, „Anatomia upadku”
Carey Mulligan, „Maestro”
Emma Stone, „Biedne istoty”

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

Bradley Cooper, „Maestro”
Colman Domingo, „Rustin”
Paul Giamatti, „Przesilenie zimowe”
Cillian Murphy, „Oppenheimer”
Jeffrey Wright, „American Fiction”

Najlepsza aktorka drugoplanowa

Emily Blunt, „Oppenheimer”
Danielle Brooks, „Kolor purpury”
America Ferrera, „Barbie”
Jodie Foster, „Nyad”
Da’Vine Joy Randolph, „Przesilenie zimowe”

Najlepszy aktor drugoplanowy

Sterling K. Brown, „American Fiction”
Robert De Niro, „Czas krwawego księżyca”
Robert Downey Jr., „Oppenheimer”
Ryan Gosling, „Barbie”
Mark Ruffalo, „Biedne istoty”

Najlepszy scenariusz adaptowany

„American Fiction” (Cord Jefferson)
„Barbie” (Greta Gerwig i Noah Baumbach)
„Oppenheimer” (Christopher Nolan)
„Biedne istoty” (Tony McNamara)
„Strefa interesów” (Jonathan Glazer)

Najlepszy scenariusz oryginalny

„Anatomia upadku” (Justine Triet i Arthur Harrari)
„Przesilenie zimowe” (David Hemingson)
„Maestro” (Bradley Cooper i Josh Singer)
„Obsesja” (Samy Burch)
„Poprzednie życie” (Celine Song)

Najlepszy film międzynarodowy

„Ja, kapitan” (Włochy)
„Perfect Days” (Japonia)
„Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
„Pokój nauczycielski” (Niemcy)
„Strefa interesów” (Wielka Brytania)

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

„Bobi Wine. Prezydent z getta”
„The Ethernal Memory”
„Cztery córki”
„To Kill a Tiger”
„20 dni w Mariupolu”

Najlepszy film animowany

„Chłopiec i czapla”
„Między nami żywiołami”
„Nimona”
„Pies i robot”
„Spider-Man: Poprzez multiwersum”

Najlepszy film krótkometrażowy

„Później”
„Invincible”
„Knights of Fortune”
„Red, White and Blue”
„Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara”

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

„The ABCs of Book Banning”
„The Barber of Little Rock”
„Island In Between”
„The Last Repair Shop”
„Nai Nai & Wai Po”

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

„Letter to a Pig”
„Ninety-five Senses”
„Our Uniform”
„Pachyderme”
„War Is Over!”

Nominacje w kategoriach technicznych

Najlepsze kostiumy

„Barbie” (Jacqueline Durran)
„Czas krwawego księżyca” (Jacqueline West)
„Napoleon” (Janty Yates i Dave Crossman)
„Oppenheimer” (Ellen Mijornick)
„Biedne istoty” (Holly Waddington)

Najlepsza scenografia

„Barbie”
„Czas krwawego księżyca”
„Napoleon”
„Oppenheimer”
„Biedne istoty”

Najlepsza charakteryzacja

„Golda” (Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue)
„Maestro” (Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell)
„Oppenheimer” (Luisa Abel)
„Biedne istoty” (Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston)
„Śnieżne bractwo” (Ana Lopez-Puigcerver, David Marti i Montse Ribé)

Najlepsze zdjęcia

„Hrabia” (Edward Lachman)
„Czas krwawego księżyca” (Rodrigo Prieto)
„Maestro” (Matthew Libatique)
„Oppenheimer” (Hoyte van Hoytema)
„Biedne istoty” (Robbie Ryan)

Najlepszy montaż

„Anatomia upadku” (Laurent Sénéchal)
„Przesilenie zimowe” (Kevin Tent)
„Czas krwawego księżyca” (Thelma Schoonmaker)
„Oppenheimer” (Jennifer Lame)
„Biedne istoty” (Giorgos Lanthimos)

Najlepsze efekty specjalne

„Twórca”
„Godzilla Minus One”
„Strażnicy Galaktyki: Volume 3”
„Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
„Napoleon”

Najlepszy dźwięk

„Twórca”
„Maestro”
„Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
„Oppenheimer”
„Strefa interesów”

Najlepsza muzyka

„American Fiction” (Laura Karpman)
„Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” (John Williams)
„Czas krwawego księżyca” (Robbie Robertson)
„Oppenheimer” (Ludwig Goransson)
„Biedne istoty” (Jerskin Fendrix)

Najlepsza piosenka oryginalna

„Fire Inside” („Flamin’ Hot: Smak sukcesu”)
„I’m Just Ken” („Barbie”)
„It Never Went Away” („Jon Baptiste: Amerykańska symfonia”)
„Wahzhazhe (A Song For My People)” („Czas krwawego księżyca”)
„What Was I Made For?” („Barbie”)

Podaj dalej
Autor: W