Piątek, 19 października 2007


Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza Sp. z o.o.

03-972 Warszawa, ul. Alzacka 15a, tel. (022) 6162944, fax (022) 6161272, http://www.jsantorski.pl, e-mail wydawnictwo@jsantorski.pl

Przychody ze sprzedaży książek wydawnictwa Jacek Santorski & Co. w 2006 roku wyniosły 4 mln zł, z czego na sprzedaż książek przypadło 3,85 mln zł (spadek o 3 proc.). Opublikowano 56 tytułów, w tym 42 nowości. Łączny nakład wyniósł 287 tys. egz., sprzedano 230 tys. egz. w średniej cenie zbytu 16,70 zł. Zysk netto wyniósł 115 tys. zł, a kapitały własne 42 tys. zł. Spadło zatrudnienie i na koniec 2006 roku w wydawnictwie zatrudnionych było 13 pracowników etatowych.

Profil wydawnictwa, początkowo związany z aktywnością zawodową jego twórcy, ulegał stopniowo rozszerzeniu. Obecnie wydawnictwo publikuje książki zebrane w dziewięciu działach tematycznych, m.in.: psychologia, miłość i erotyka, psyche, psychologia biznesu, literatura piękna. W ofercie znajdują się także poradniki oraz literatura dla dzieci i młodzieży.

Ważne miejsce w ofercie zajmują poradniki dotyczące m.in. problemów zdrowotnych, erotycznych, emocjonalnych i egzystencjalnych (seria „Psychologia na Co Dzień” czy „Seria Kieszonkowa”, w której wznowiono bestsellery z lat 90., m.in. „Bezradnik” Zofii Milskiej-Wrzosińskiej, „Jak żyć, żeby nie zwariować” Jacka Santorskiego, „Krótko mówiąc” Wojciecha Eichelbergera). Znaczną część oferty stanowią poradniki autoterapii i duchowe – inspirowane głównie tradycjami buddyzmu, m.in. prace Kena Wilbera, Willigisa Jägera (seria „Oblicza Duchowości”) oraz Berta Hellingera (seria „Biblioteka Hellingerowska”). Dużą popularnością cieszy się również cykl książek Susan Forward: „Toksyczni rodzice”, „Toksyczni teściowie” i „Toksyczne namiętności”.

W dalszym ciągu najlepiej sprzedającym się tytułem Santorskiego jest wydany po raz pierwszy w 1995 roku „Świat Zofii” Josteina Gaardera, którego do połowy 2007 roku sprzedano ponad 310 tys. egz. Nakładem wydawnictwa ukazało się łącznie jedenaście książek Gaardera, m.in.: „Tajemnica Bożego Narodzenia”, „Przepowiednia Dżokera”, „Vita brevis”, „Córka dyrektora cyrku”, „Dziewczyna z pomarańczami”, „Maja. Opowieść o miłości i przemijaniu”.

Od 2002 roku Santorski & Co wydaje także literaturę piękną, polską i zagraniczną. Wśród publikowanych autorów znajdują się m.in.: Tomek Tryzna, Maria Nurowska, Tomasz Jastrun, Hanna Samson, Dawid Kornaga, Agneta Pleijel, Hjalmar Söderberg, Kerstin Ekman, Per Olov Enquist.

Najważniejsze tytuły wydane w ostatnich latach to: „Idź, kochaj” i „Panna Nikt” Tryzny (w przygotowaniu kolejna powieść – „Do broni”), fundamentalna dla dyskursu feministycznego „Druga płeć” Simone de Beauvoir, ponadto „Mój przyjaciel zdrajca” – powieść biograficzna o pułkowniku Ryszardzie Kuklińskim Marii Nurowskiej (sprzedano jej ponad 50 tys. egz.), „Bromba i filozofia” Macieja Wojtyszki oraz „Kuchnia Polska. Kuchnia Rzeczypospolitej wielu narodów” Macieja Kuronia, której sprzedaż przekroczyła liczbę 10 tys. egz. przy cenie detalicznej 119 zł.

W latach 2004-2005 oficyna przygotowała nowe serie: „Literatura Skandynawska” (13 tytułów), „Młodzi Gniewni. Europa” (dotychczas ukazały się książki reprezentujące Szwajcarię – „Franz, albo dlaczego antylopy biegną jedna obok drugiej” Christopha Simona i Niemcy – „Środek świata” Andreasa Steinhofela, w przygotowaniu są dwie książki – „litewska” i „szwedzka”), „Niebaśnie” (dotąd ukazał się „Czerwony kapturek” Joanny Olech i Grażyny Lange, „Jaś i Małgosia” Leszka K. Talki, „Kopciuszek” Michała Rusinka, w przygotowaniu „Trzy świnki” Jacka Podsiadły). Ponadto od maja 2006 roku ukazuje się seria „Ciało, Zmysły, Seks” a w niej łącznie sześć tytułów. W 2006 roku zapoczątkowano cykl powieści kryminalnych „Czarna Seria”, w której do połowy 2007 roku ukazało się pięć tytułów, przede wszystkim pisarzy skandynawskich. Łącznie książki ukazują się w jedenastu seriach.

Struktura sprzedaży w 2006 roku ukształtowała się w sposób następujący: 50 proc. – psychologia i poradniki, 25 proc. – beletrystyka, 20 proc. – książki dla dzieci, 5 proc. – inne. Najlepiej sprzedającymi się tytułami były: „Świat Zofii” Josteina Gaardera, „188 dni i nocy” Małgorzaty Domagalik i Janusza L. Wiśniewskiego, zbiór prozy „Pikanterie. Opowiadania miłosne”, „Toksyczni rodzice” Susan Forward oraz „Rady nie od parady. Czyli wierszyki z morałem” Małgorzaty Strzałkowskiej. Jej „Plaster Czarownicy i inne baśnie” otrzymała wyróżnienie w kategorii „literatura” w konkursie Książka Roku 2006, organizowanym przez polską sekcję IBBY. Wydana w 2006 roku „Esencja smaku” otrzymała nagrodę w konkursie na „Najlepszą publikację kulinarną” na I Światowych Targach Książki Kulinarnej oraz zajęła 9. miejsce w konkursie na najpiękniejszą książkę kulinarną świata na II Festiwalu Gourment Voice, The Gourmet Media World Festiwal. Największą popularnością w pierwszej połowie 2007 roku cieszyły się: „Rady nie od parady, czyli wierszyki z morałem” Małgorzaty Strzałkowskiej, „Grill. Potrawy z rusztu i grilla” Macieja Kuronia, „Quest. Twoja droga do sukcesu” Wojciecha Eichelbergera i Francis Noila, „Budda i miłość” Lama Ole Nydahl, „Płatek śniegu” Maxence Fermie, „Harry Potter. Filozoficzny czarodziej” Jřrgen Aare i Řystein Sjaastad.

Wydawnictwo jest także wyłącznym dystrybutorem oficyn: Jacek Santorski Wydawnictwa Biznesowe, Wydawnictwo Moderator i Dom Wydawniczy Ego – znanego z bestsellerowej serii „Dialogi”, obejmującej takie pozycje jak: „Związki i rozwiązki” Andrzeja Wiśniewskiego i Katarzyny Grocholi, „Dobra Miłość i Dobre rozmowy” Wojciecha Eichelbergera, Andrzeja Samsona i Anny Sosnowskiej, „To nie to… nie tak miało być” Jadwigi Staniszkis i Kazimierza Kutza, „Dobra szkoła. Szkoła w życiu – życie w szkole” Anny Radziwiłł, Jacka Jakubowskiego, Mirosława Sawickiego i Krystyny Romanowskiej oraz „Seks czegoś smutny” Wiesława Sokoluka i Ewy Klepackiej.

W latach 1977-1989 Jacek Santorski zajmował się opracowywaniem i wydawaniem skryptów psychoterapeutycznych, które ukazywały się poza oficjalnym obiegiem. Po zniesieniu cenzury w 1989 roku założył wydawnictwo Jacek Santorski & Co s.c. Oficyna od początku specjalizowała się w literaturze psychologicznej przeznaczonej zarówno dla profesjonalistów, jak i szerokiej rzeszy czytelników. W 1994 roku wydawnictwo pozyskało udziałowców ze Szwecji i zostało przekształcone w spółkę z o. o. W latach 2004-2005 zatrudniano nowego dyrektora wydawniczego, doszło też do licznych zmian personalnych w działach: promocji, produkcji, handlowym, w redakcji oraz księgowości. Z firmą rozstał się ostatecznie jej twórca Jacek Santorski. Obecnie jest ona własnością Pawła Książkiewicza (prezes zarządu), Heleny Shayn i Tomasza Pańkowskiego.


Jacek Santorski & Co – najważniejsze dane
 

Podaj dalej